lördag, december 31, 2022

Årssammanställning - Nyårsafton 2022

Äntligen! 

År 2022 är nu till ända. Egentligen är det bara ännu ett tolvslag som passeras på vår resa genom tiden men det känns ändå skönt att lämna just detta året bakom oss.  

Första halvåret av 2022 var bara börsmisär. Månad efter månad slutade med ett minus i protokollet. Men så kom då sommaren och hoppet tändes i dubbel bemärkelse. Precis som med sommarglädjen blev så även börsglädjen kortlivad och hösten kom med nya ras i portföljen. 

Det fanns trots allt en del ljusglimtar även 2022. Utdelningarna trillade in i en strid ström och utdelningsrekord efter utdelningsrekord kunde konstateras. Även Avanza insåg att de höll på att bli omsprungna och släppte flera trevliga nyheter under senhösten och vintern. Den förbättrade hanteringen av källskatten rankar jag högst men uppskattar även att de nu inte längre behandlar diverse ETF:er så styvmoderligt. 

2022 har också inneburit att jag blivit ännu lite äldre, vilket jag uppskattar att bli trots allt. Det för mig dock in på tankarna att trappa ned eller helt lämna arbetslivet. Jag funderar allt mer på det och det är därför jag lutar mer åt utdelningsinvestering nu än tidigare. En självgående portfölj som kan ge mig ett bekvämt kassaflöde som håller mig flytande likt en badring nedför sista etappen på livets flod. Inte bara livets nödtorft skall den räcka till utan även lyxartiklar såsom en påse Estrella grillchips till helgen. Inget är ännu bestämt, inga datum satta, inga avskedstal skrivna. Jag får helt enkelt värpa detta ägg en stund till.

T Row. Price Group Inc
Under mellandagarna fyllde jag på med fem stycken $TROW och äger nu sammanlagt 135 stycken. 




Portföljutveckling 2022
2022 var året då minstingen i portföljfamiljen växte förbi storebror och blev störst värdemässigt. Den största bidragande orsaken till detta är att jag flyttar mottagna utdelningar från min depå på SEB till Avanza. Detta medför det lite förvirrande fenomenet att portföljutvecklingen på Avanza har under året varit negativt men värdet har ändå ökat. Som ni kan se så fick jag stryk av index vilket nog inte är så konstigt när portföljen gick in i 2022 med cirka fyra miljoner investerat i Investor, Latour, Svolder och Bure som samtliga har backat mycket mer än index.

Avanza


Storebror som under året fått se sig omsprungen av lillebror Avanza har inte heller haft något vidare positivt utvecklingsår. Vad värre är, värdet har dessutom minskat markant. Dels låter dess elaka herre (jag) inte portföljen behålla sin egen utdelningsskörd och dels så plågas den då och då av diverse utköp. Utköp vars genererade likvider slussas över till Avanza och i viss mån skatteverket. Även i denna portfölj får jag se mig slagen av index. Lite av samma orsak som ovan då innehaven i investmentbolagen är utsmetade över båda depåerna.  


Det sammanlagda portföljvärdet landar på 16.852.215 kronor varav 340.000 kronor i kassan. Det ger en värdemässig förändring på -15,1% på helåret. Att det sammanlagt blev ett större tapp på helheten jämfört med summan av delarna beror på att farbror staten krävde in en kvarts miljon i början av 2022. I början av 2023 kommer han vilja ha en bra bit över 300.000 kronor av mig. Vad jag får tillbaka av farbror är lite mer osäkert.

Utdelningar 2022
Om nu 2022 värdeutvecklingsmässigt var ett förlorat år så var utdelningsåret desto roligare. Hela 179 utdelningar mottogs under året och jag vågar påstå att samtliga fick mig att dra lite på smilbanden. Ett nytt utdelningsrekord kan registreras och ännu ett nästan kusligt fall innan ett nytt 100k-målsnöre precis som förra året. 2021 mottog jag 297.059 netto (374.730 brutto) i utdelningar och missade alltså 300k med retliga 3.000 spänn. I år mottog jag 397.241 kronor netto (477.447 brutto) och missar alltså 400k med retliga 3.000 spänn. Hade bara den utlovade utdelningen från Ares Capital Corp (29/12) ramlat in innan tolvslaget så hade jag klöst mig över 400k-nivån. Nåväl ingen idé att gråta över spilld utdelning. Utdelningarna YoY ökade trots allt med hela +33,7% netto. 

Kassaflödet tuffar på

Man kan säga att min tidräkning för utdelningar började 2013 även om jag mottagit utdelningar långt innan dess men då jag inte registrerat dem så räknar jag inte med dem. Från 2013 så har jag nu mottagit 1.975.283,93 kronor netto (2.531.492,53 brutto) i utdelningar. Den här snöbollen börjar helt klart plocka på sig lite hastighet nu och växer fint för varje år som går.

Rättelse: Min summering hade lite för tidig utlösning vad det verkar. Båda utdelningarna från Ares och T Row Price ramlade in senare än vanligt på kontot vilket förändrar mitt resultat en aning. Netto blev utdelningsskörden alltså 402.209,68 kronor och brutto 483.268,49 kronor. En förbättring på +35,1%.

Mål för 2023
2022 har visat att inte heller jag är immun mot FOMO. Jag läser bloggar och inlägg på twitter om ett visst bolag och dess aktie som påverkar mig att agera utan att tänka. Målsättningen är att upphöra helt med detta beteende. Ett annat mål jag har är att ytterligare öka på kassaflödet från portföljen. Kanske kan 2023 trots allt leverera en bra utdelningsskörd, kanske kan jag till och med ta mig över 400k netto nästa år.

Gott nytt år alla och god fortsättning!

13 kommentarer:

  1. ares capital har trillat in på min avanzadepå iaf. Gott nytt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja jag såg det nu. Det fick bli en rättelse. Skall bli så skönt att lämna 2022 :-)

      Radera
  2. Vad är väl ett portföljvärde. Det kommer och går. Utdelningarna består. Bra jobbat Zero och Gott Nytt År !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack NLI! Jag börjar också svänga mer mot det synsättet. Härligt med en månadspeng utan någon vidare motprestation.

      Radera
  3. Spännande med dina planer för framtiden. Det är ju ingen brådska, så låt föralldel ägget bli avlångt innan du värpt klart. Mycket att tänka på. :-)
    Gott Nytt År!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej egentligen ingen brådska. Ett ickebeslut är ju också ett beslut ;-)
      Gott nytt och god fortsättning!

      Radera
  4. Mikael Aslan2023-01-03 17:16

    Lycka till med målen och god fortsättning på nya året.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mikael! God fortsättning.

      Radera
    2. Mikael Aslan2023-01-05 12:44

      Fyllde inte på något under mellandagarna och kan redan nu berätta att jag inte fyllt på något under denna vecka då jag har varit i Finland ( morsan är därifrån) sedan onsdagen den 28:e december.

      Radera
  5. Tack för året och alla inlägg :) Själv ser jag med viss oro på börsutvecklingen och kommer fortsätta den tråkiga vägen med aktier inom skog, toapapper, mat, försäkringar, mobilabonnemang och mediciner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du läser! Det låter som att du är väldiversifierad vilket är helt i min smak.

      Radera
  6. Då är det snart dags för 2.0 mkr i nettoutdelningar ZS!!! Över 2.5 mkr i bruttoutdelningar. Ja det är helt fantastiska summor du har fått ihop! Blir det kanske ett champagnefirande i nån Göteborgsk park med inbjudan eller får vi vänta tills de 3.0 nås? Blir väldigt inspirerad av sifferredovisningarna. Såg att min ursprungliga kommentar inte kom in här av någon IT anledning så fick bli en ny.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 2 millar netto bör uppnås inom ett par månader drygt gissar jag. Jag har fortfarande min när-jag-når-20-miljoner-champagne som står här hemma oöppnad och hånar mig. En ständig påminnelse om att högmod går före fall.

      Radera