söndag, december 18, 2022

Veckan som gick - Fjärde advent

Fjärde advent och julen står för dörren. Nu är det mindre än en vecka kvar till julafton och mindre än två veckor till att vi kan summera börsåret 2022.


Redan nu kan jag nog utropa 2022 som ett värdemässigt förlorat år men utdelningsmässigt så går det verkligen åt rätt håll. I helgen plingade Avanza-appen till och utdelningsskörden knuffade upp den totala nettoutdelningen till precis över 390.000 kronor. Ett par tre utdelningar har jag kvar att motta och bör landa ungefär på 393.000 netto vilket verkligen är bättre än vad jag trodde vid ingången av året. 

Fyra påfyllningar har det blivit under veckan och min kassa sinar så sakteligen. 

Intrum
Intrum fortsätter sin resa nedåt och har halverat sitt börsvärde i år. Ledningen fortsätter hävda att det var en makalös succé att de lyckades låna upp 450 miljoner euro till 9,25% ränta. För att understryka detta så har flera insynsköp gjorts under veckan vilket är glädjande. Själv är jag lite mer tveksam men hyser ändå en förhoppning att Intrums problem är av mer övergående natur. Den tappade en handfull procent under veckan och jag fångade upp 100 aktier till. Vad som händer med utdelningen blir intressant att höra. Kanske de bibehåller, sänker eller helt ställer in den. Jag är med på allt som är tokigt!



Verizon Communications Inc
Jag fortsätter fördela ut Brookfield-likviden på andra nordamerikanska bolag. 50 aktier till i $VZ blev det under veckan och innehavet är nu 250 stycken.



Main Street Capital Corp
Även $MAIN får agera receiver av Brookfield-likviden under veckan. 25 aktier läggs till samlingen som nu är 450 aktier stor.



Tele2
Aktien tappade rejält i fredags. Ny riktkurs från Citi och en bibehållen neutral rekommendation sägs vara orsaken. Tele2 lär ju knappas må bra av de här skenande elpriserna heller men förhoppningsvis är de också av övergående natur. Jag plockade i alla fall upp ytterligare 200 aktier och precis som vanligt hann jag köpa innan själva rörelsen (fallet) var avklarat för dagen. Sammanlagt äger jag nu 2700 aktier och bör nu dra i handbromsen för fler inköp av Tele2. 



Portföljvärdet halkade ned på 16 miljoner igen när värdet minskade med 385.543 kronor och landade på 16.859.769 kronor. Ett litet tapp på -2,2%. 

Trevlig fjärde advent!

7 kommentarer:

  1. Mikael Aslan2022-12-18 09:55

    Hoppas att det Tele2 kommer tillbaka när elkaoset är någorlunda löst. Oskarshamn 3 startas tidigare om det nu hjälper. Intressant att många köper Intrum. Kanske värt en chansning?! Själv försöker jag sälja av innehav. Närmast att åka ur är Bahnhof, Björn Borg och Betsson.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror tele2 kommer tillbaka även om det nog aldrig blir tal om någon raketresa. Jag är inget vidare på att tajma marknaden så även om jag tror vi skall ner så sitter jag kvar med mina innehav.

      Tror du inte på Betsson eller är det mer att allt skall ut?

      Radera
    2. Mikael Aslan2022-12-18 11:13

      Betsson har Norge som en risk, även Nederländerna är en risk i sig. Norges spelinspektion verkar vilja peta lite här och där nu tyvärr tillsammans med EU. Vill ha cash när börsen stabiliseras.

      Radera
  2. En undran, anledningen till att du inte visste hur mkt utdelning det skulle bli, är det för att du köpt/sålt innehav vilket du inte planerade? Annars vet man väl hur mycket som kommer, det är ju fastställt på förhand? På Avanza talar de ju t.o.m. om det åt en. Har länge undrat när jag sett andra uttrycka samma förvåning.
    /K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja fastställt på förhand är det ju inte. Styrelsen brukar lägga ett utdelningsförslag efter att årets räkenskaper har sammanställts. Det brukar ju dröja en bit in på det nya året (för svenska bolag). Nordamerikanska kvartalsutdelare brukar dessutom annonsera sina utdelningar allt eftersom året går. Lägg därtill ETF:er som kan vara lite svåra att på förhand veta vad de skall dela ut under året. Har man en internationell portfölj likt min så har man även valutan som kan både hissa och dissa utfall gentemot prognos.

      Sedan har vi även som du skriver inköp/försäljningar som påverkar utfallet. Under året blev jag "fråntagen" ett av mina största innehav Swedish Match. Det var en dryg miljon med ganska låg DA som omplacerades från sommaren och framåt.

      Prognosen blir dock säkrare ju närmare nyårsafton jag kommer :-)

      Radera
  3. Ja hjälp vad tiden rusar iväg. Varför känns det aldrig så när man väntar på något?
    Nice med lite kassaklirr även om det inte kompenserar för resten av nedgångarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite schizofren känsla naturligtvis att man glädjer sig över 390.000 i utdelningar när man värdemässigt tappat cirka tre miljoner kronor under året. Det är dock viktigt att hålla fast vid glädjeämnena i möjligaste mån.

      Radera