söndag, december 11, 2022

Veckan som gick - Tredje advent

Så kom då den förhatliga halkan till Göteborg. En halka som definitivt adderar lite spänning i tillvaron för oss som cykelpendlar till och från kontoret. Precis som vanligt brukar jag vänta med att lägga på dubbdäcken på cykeln tills halkan redan är här vilket medför ett par rent livsfarliga turer på svartis. 

Nu är dubbdäcken på och det är ett rent h-lvete varje gång när de skall krängas på. Vanligtvis krävs en hel del jävlar anamma, blodvite och mig svärandes som en överförfriskad sjöman innan en skvätt tårar hamnar precis rätt och däcket glider på plats med en smäll.

Tvångsförsäljningar pressade upp aktiviteten en del denna vecka.

Brookfield Renewable Partners LP
Ett par högst ofrivilliga säljoperationer genomfördes i början av veckan. Nya skatteregler gör att Avanza inte kan/vill hålla Brookfields LP-aktier längre och tvingade oss kunder att antingen flytta eller sälja innehavet. Att göra inget, som för övrigt är mitt favoritval, ja då skulle Avanza sälja aktierna för mig. Det lockade inte även om det då skulle ha blivit courtagefritt. Sammanlagt avyttrades 487 aktier och en likvid på 146.000 kronor ramlade in på kontot.

Brookfield Infrastructure Partners LP
I det här fallet avyttrades 382 aktier och en likvid på 137.000 kronor skramlade in på kontot. 

Brookfield Infrastructure Corp
Lite surmulen och en aning trött efter att ha viftat och slagits mot väderkvarnarna så knöt jag handen i fickan och köpte på mig 58 nya aktier av $BIPC istället. Tack vare den manövern så fick jag transaktionskostnader och lite lägre DA än innan tvångsförsäljningen. Sammanlagt äger jag nu 100 aktier. 



Verizon Communications Inc
Jag köpte på mig en startpost om 100 aktier i början på veckan. Historiken ser ju inte jätterolig ut och jag vet inte om jag precis har köpt in mig i amerikanska Telia. Trots något ambivalenta känslor så dubblade jag innehavet till 200 i slutet av börsveckan. Vi får se om jag orkar hålla kvar/öka eller om jag dansar ur aktien igen när mina sinnen har återfått sitt fulla bruk.





Intrum
Med en sällan skådad fingertoppskänsla lyckades jag köpa på mig 100 aktier till i Intrum samma dag som bolaget stolt(?) deklarerade att de lyckats skaffa ett nytt lån till 9,25%(!) ränta. Delar av det nya lånet skall användas för att lösa ett nuvarande lån som har en ränta på 3,125% men som snart löper ut. Totalt sitter jag nu på 1200 aktier i denna härva.
  
"Vill du ha en idiot lägg din hand i min"

Volati Pref
Det var rätt många år sedan jag senast ägde några preffar. Som jag minns det så skapade de ett visst obehag hos mig att äga. Jag hade lite svårt att förlika mig med att det enda som höll upp värdet på aktien var hur investerarkollektivet värderade kupongen. Vi får se hur det går den här gången. En första post på 100 aktier har jag köpt.



Ännu en värdemässig minusvecka är avklarad. Den här veckan tappade portföljen 156.042 kronor eller -0,9%. Bah! En struntsumma för liten för att ens redovisa utbrister ni? Nej då, uppföljning skall skötas oavsett hur betydelselös den för stunden känns. En vacker dag upphör min portfölj att vara en hög med monopol-pengar och skall då alltså användas i riktiga livet. Till den dagen sker så gäller portföljbyggnation med regelbundna uppföljningar. 

Det sammanlagda portföljvärdet stannar på 17.245.312 kronor med 440.000 kronor i kassan.

Trevlig tredje advent! 

12 kommentarer:

  1. Mikael Aslan2022-12-11 11:40

    Har inte köpt eller sålt något. Endast loggat in en gång denna vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inväntar du en större nedgång?

      Radera
    2. Mikael Aslan2022-12-12 19:01

      Vill ha mer säkerhet. Just nu känns det skakigt och ISK skatten går upp.

      Radera
  2. Haha 440.000 kronor i kassan. Jag ligger lä.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite väl stor för min smak men det är snart löst ;-)

      Radera
  3. Köpte lite Intrum jag med, givetvis några dagar innan de föll ytterligare. Blir detta en ny HM månntro? En aktie som "alla" ansåg skulle ingå i en utdelarportfölj men som bara föll och föll och föll... vi får väl se. Gällande vinterdäck kör vi dubbfria som byttes i 15 gradigt oktober. Fungerar perfekt här nere i Småland. Kör några mil om dagen, hade det blivit mer hade jag nog valt dubbdäck, och bytt i garaget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas och tror att Intrum kan ta sig igenom det här om det inte blir för långvarigt. Kanske en utdelningssänkning eller att de helt ställer in den för att få ner skuldsättningen.

      På bilen kör vi dubbfritt men på cykeln måste man nästan ha dubb om man skall ge sig ut på göteborgs svartis med ett tunt lager puder ovanpå.

      Radera
  4. Mitt tips, köp 2 extrahjul och gör så som folk gör med bilar. Skifta mellan sommardäck och vinterdäck! Så gjorde jag förr då jag bodde i en cykelstad förr i tiden. //erohT

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är faktiskt en riktigt bra idé. Jag hade en kollega som hade en vintercykel och en för övriga årstider men det tycker jag blir lite överdrivet.

      Radera
  5. Dubbdäck på cykel är fantastiskt bra! Skrattade förr åt folk som använde sådant men har fått inse att de är guld värda. Dubbla hjul, visst en bra ide men backhjulet är ofta inte så enkelt som framhjulet men o andra sidan räcker dubb fram rätt bra. Har bara blivit förtjust i navdynamo så det är lite dyrare då...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja i dag var nog dubbdäck skillnad på liv och död. Cyklade in till kontoret idag med ett underlag av frusen slask och pulsen gick upp rätt tidigt.

      Radera