onsdag, juni 09, 2021

Mina portföljers sektorfördelning

Jag har tittat över sektorfördelning i mina portföljer och det känns ganska stabilt. Att jag är förtjust i investmentbolag sedan tidigare kom ju inte som en nyhet, inte för mig i alla fall. Mycket av innehaven i industri, fastigheter och framför allt fonder har hängt med väldigt länge i mina portföljer. 



Det som möjligtvis fick mig att höja ett ögonbryn eller två var att Konsument, stabil lyckats norpa åt sig hela 8,5% av tårtan. En felkopplad synaps kanske men när man tittar på innehaven så förstår man ganska fort varför den biten trots allt blir så stor. Med 11.000 Swedish Match och 1.500 Essity i portföljen så förtjänar den sin vikt. 

Att energi har så låg andel känns också lite konstigt, men så har jag bara ett innehav som klassas som Energi och det är Enbridge Inc. Lite förvånande då jag tänkte mig att Brookfield Renewable också skulle knuffas in i energisektorn men nej den tillhör Allmännnyttigt enligt Avanza. Eller som amerikanarna säger, Utilities.

Spontant är känslan att jag gärna ser att Teknik och Kommunikation växer till sig lite. Kanske på bekostnad av fonder. Det är ju väldigt bekvämt med fonder men jag slarvar betänkligt när det gäller att titta till dem och se så att de uppvisar bra prestanda. Gör de inte det varför skall jag då betala några förvaltare för bekvämligheten? Underprestera gör jag minst lika bra själv.

I övrigt så verkar börsen vara lite obeslutsam just nu men värdemässigt så når jag nya ATH var och varannan dag, men då endast med en handfull tusenlappar över förra och då blir det lite tjatigt att föra bok över det. I skrivande stund ligger det sammanlagda portföljvärdet på 17.577.223 kronor men eftersom de flesta börser fortfarande är öppna så kan det sluta lite hur som helst. 

Trevlig fortsättning på veckan!

4 kommentarer:

  1. Ja det känns som om börsen har lite svårt att bestämma sig hur de ska ha det. men om man zoomar ut lite o ser att det knatar på uppåt så är det ju ok :) Teknik o industri känns lite liknande. vilka aktier petar man in på tekniksidan ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina teknikaktier är Microsoft och ASML än så länge. Att öka i Microsoft lockar men jag skulle kanske behöva ta in en teknikaktie till, frågan är bara vilken.

      Radera
  2. En nyttig övning att genomföra granskning av sektorfördelningen. Konsument stabil för mig är betydligt större. Min förhoppning är väl just att det ska vara relativt stabilt avseende utdelningar.

    Kommunikation och Allmännyttigt har jag satsat en del på sedan min förra sektorgranskning. Snart dags att göra en ny granskning, bara lite jobbigt och omfattande genomgång med så många innehav.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är lätt att man lurar sig själv och tänker att portföljen är mer välbalanserad än den är. Jag känner mig inte direkt orolig men det är bra att ha i bakhuvudet när man skall köpa nytt.

      Radera