torsdag, december 26, 2019

Ledighet med funderingar

Vi befinner oss nu mitt i julen kan man säga, förvisso är zenit passerad i och med att julafton är avklarad. Jag har en osedvanligt lång och sammanhängande julledighet i år. Vanligtvis brukar jag endast vara ledig de av samhället/arbetsgivaren anvisade dagar och jobba resten. Men i år tog jag alltså på mig spenderarbyxorna och slösade upp några semesterdagar. En liten mini-FIRE alltså.

Det dök upp en fråga på Twitter som löd ungefär så här; Hur ser din målbild ut med ditt sparande? Det är en fråga som skaver lite i mig. Jag har helt enkelt inget bra svar att ge. Att säga att man vill uppnå ett visst portföljvärde är ju inget självändamål. Troligtvis vill du uppnå ett visst värde för då kan du <FYLL I VALFRI DRÖM>. Här verkar drömmen vara för många att sluta lönearbeta och bestämma över sin egen tid. En eftersträvansvärd dröm som jag minsann inte tänker klanka ner på, men är det rätt dröm för mig att sträva efter? Jag är inte så säker på det.

Bara de här lediga dagarna jag haft hittills börjar tära på mig. Jag har handlat, tvättat, långpromenerat och tittat på Netflix och efter att det är klart återstår halva dagen, minst. Det kan vara värt att tillägga att min fru inte varit ledig lika mycket som jag vilket också sätter sina spår. Delad ensamhet är halverad ensamhet heter det väl?

Om en FIRE-tillvaro överhuvudtaget skall vara långsiktigt genomförbar så behöver jag nog starta ett projekt eller engagera mig ideellt i någon förening. Nåväl det är kanske det jag skall ha som målbild? Skaffa ett liv!

5 kommentarer:

  1. Att bara slå dank klarar inte jsg heller. Har dessbättre många intressen. Tror det krävs!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja något måste jag fylla dagarna med.

      Radera
  2. Hallå ZS! Glöm nu inte bort att knåpa ihop en fin sammanställning! Gärna ända sedan de första stapplande, antar jag, stegen togs mot din nu fantastiska och hisnande summa om 13+ miljoner! Summan är!!! Du får gärna även berätta hur gammal du var eller är, Kalkyl och säkert många fler är så nyfikna så. Du o Chansar mest samt Krösus sork är i topp vad gäller pvärdet vad jag vet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte försöka skriva en sammanställning på nyårsdagen när man har facit över hur 2019 gått. Chansar Mest är lite av en förebild men han bloggar nästan inte alls längre vilket är synd.

      Radera
  3. Seglaren är också med i toppen.

    SvaraRadera