lördag, december 14, 2019

Det tuffar på

Börsen fortsätter knata på uppåt som om det inte fanns någon ände på reptricket. Jag vill minnas att vid den här tiden för ett år sedan var det inte riktigt lika muntert. Den gången vände det efter nyår, kanske blir det samma den här gången också fast åt andra hållet?

I sort sätt varje vecka när jag gör min sammanställning så har portföljerna nått en ny ATH. Det är ju alltid lika trevligt men det börjar gnaga i en att det här är inte hållbart. Den gnagande känslan är ju knappast någon gudomlig förutsägelse om ett stundande börsfall utan snarare ett felaktig användande av sannolikhetslära. Börsen är ju inget mynt eller kastad tärning.

Hur som helst, kanske är det dags att se över risktagandet i portföljerna. När man är på ATH så vill jag ju inte riskera att vara överbelånad. Dags för lite avancerade beräkningar för att bringa klarhet i frågan.

Sammanlagda portföljvärden: 12.823.682 kr
Sammanlagd värdepappersskuld: 633 kr

Det blir 633/12.823.682×100=0,00493618
En belåningsgrad på 0,005% kan jag nog leva med även om portföljerna befinner sig på ATH 😁

Om man kan säga att portföljerna går som på räls så får man nog säga att samhällsutvecklingen är ett skenande tåg där föraren skyller situationen på oss passagerare. Att bara läsa ekonominyheter och börsrelaterade bloggar kanske är en väg framåt för att inte jaga upp sig över sådant man inte kan styra själv.

Trevlig helg och avkastning på er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar