söndag, november 03, 2019

Vår nettoförmögenhet

Jag läser ibland hur andra aktiebloggare redovisar sin totala nettoförmögenhet. Det vill säga de räknar ihop alla sina tillgångar av värde, exempelvis hus eller lägenhet, för att sedan dra av eventuella lån. Vad som blir kvar är alltså nettoförmögenheten, förhoppningsvis hamnar denna siffra på rätt sida nollpunkten.

 Jag tycker helt klart det är väl värt att räkna på om man någon gång i framtiden tänkt sig att sälja huset/lägenheten för att omlokalisera sig till annan ort i Sverige eller utomlands. Kanske genomföra ett geografiskt arbitrage som Mr Free at 33 gjort. Eller en som kanske ligger oss svenskar närmre, Chansar Mest. Även om hans flytt har mer med klimat och samhällsutveckling att göra. En klimatflykting helt enkelt. Häpp!

Jag har väl aldrig på riktigt närt den drömmen. Än så länge vill jag ha min fasta punkt här i Sverige, i Göteborg dessutom(!). Det måste väl ändå vara ett bevis för min väderuthållighet? Hur som helst, jag kommer ifrån ämnet. Det är främst därför jag tidigare aldrig seriöst funderat på sammanlagd nettoförmögenhet. Hur skall jag då sammanställa min/vår nettoförmögenhet? Allt jag tidigare har redovisat här är endast mina tillgångar. Min fru har en egen portfölj som jag hjälper till att förvalta. Vi äger ett hus ihop och min fru har även del i ett fritidshus i Göteborgs skärgård. Det känns lämpligast att slå samman allt då vi förhoppningsvis fortfarande är tillsammans när en eventuell realisering skall göras.


Tillgångar/skulder Värde
Portföljer+13.305.000 kr
Hus+8.000.000 kr
Del i fritidshus+1.000.000 kr
Bolån-2.435.000 kr
Nettoförmögenhet+19.870.000 kr

Ett par uppskattningar har gjorts vid denna beräkning. Huset har jag tagit upp till köpeskillingen som erlades av oss för några år sedan och fritidshusets värde är troligtvis i underkant. Det ligger ju också en del dolda skatter och lurar här om man skulle få för sig att sälja av allt.

I ärlighetens namn så känner jag mig inte så mycket rikare nu, när jag tecknat ner vår nettoförmögenhet, än vad jag gjorde innan. Troligtvis har det att göra med att jag trivs bra i vårt hus och har inga tankar på att sälja det. För utöver portföljerna så är det ju i husen en hel del pengar ligger. Bil, båt och annat lull lull tar jag inte ens med även om det också blir några hundratusen tillsammans.


2 kommentarer:

  1. En förmögenhet jag kanske kommer upp till i nästa liv!
    Bra gjort =)
    Du är väl antagligen redan ekonomiskt fri enligt 4%-regeln i alla fall?
    Arbetar du fortfarande heltid?
    /Arbetsplanen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jo egentligen skulle väl både min fru och jag kunna sluta jobba och bara leva på kapitalet, men det känns inte aktuellt ännu. Kanske skulle man gå ner till deltid.

      Radera