lördag, oktober 29, 2022

Veckan som gick

Lönen har anlänt! Räkorna samt det vita vinet från Österrike ligger på kylning och ungarna är ute på äventyr långt från föräldrarnas nyfikna blickar. En känsla av omvänd föräldrafritt råder här hemma med lite utökad frispråkighet och lekfullhet. 

Allting verkar tuffa på bra även om just arbetet kanske tuffar på i ett lite för bra tempo, men det är synd att klaga egentligen. Att sitta i ett litet småhetsigt möte på jobbet för att helt plötsligt bli avbruten av en rungande ka-ching-kaskad muntrar upp. Överlag finner jag den ökande utdelningsskörden tillfredsställande och jag närmar mig nu 350.000 för året och hoppas att landa strax norr om 360.000 kronor innan det är dags för nyårschampagnen.   

Tre affärer har jag hunnit med under veckan trots allt.

Telia
En rapport som inte gillades, lite diffusa varningar om att framtida utdelningar kan vara i fara och på toppen av det lite sänkta riktkurser. Ja då rasar den "kassaskåpsstabila" aktien cirka 12% på ett bräde. Jag tyckte det kändes som en överreaktion, till och med för att vara 2022 och köpte på mig 1000 aktier till. Sammanlagt äger jag nu 5000 aktier i gamla Televerket. 




Kinnevik
Mina sista 200 aktier i Kinnevik såldes av i början på veckan. Nu är jag helt ute och känner en viss lättnad då jag har haft lite svårt (svårare än vanligt) att förstå deras portföljstrategi. Jag hoppas naturligtvis på det bästa men väljer att stå vid sidan för stunden.



Intrum
Precis som under förra veckan så använde jag pengarna från Kinnevikförsäljningen till att köpa fler Intrum. 100 aktier inköptes och sammanlagt äger jag nu 1000 stycken vilket känns som en fin siffra att åtminstone tillfälligt stanna vid och hämta andan. 




En hejdundrande börsvecka är till ända och portföljvärdet steg med hela 673.659 kronor eller +4,2%. Det sammanlagda portföljvärdet är i skrivande stund 16.630.501 kronor med 340.000 kronor i kassan.

Trevlig helg!

5 kommentarer:

  1. Det är nästan så att man får korka upp champagnen numera på fredagarna igen och fira uppgångarna! Dessa katchingljud är bland de bäsa som finns, även idag denna lördag rullade det in pengar och i kommande vecka blir det en hel del igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja veckan som kommer blir nog riktigt trevlig utdelningsmässigt. Jag bör komma väldigt nära 350k då.

      Radera
    2. Det är verkligen en rejäl summa ZS! Grattis

      Radera
  2. Visst känns det lite busigt när inte barnen är hemma. Vi är ju en bonusfamilj och har bara barn halva tiden, så vi är lite bortskämda på det sättet. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man blir nästan lite rådvill när man själv får bestämma maträtt och vilken helgaktivitet som gäller. För oss sker det väldigt sällan så då uppskattar man det lite extra.

      Radera