lördag, oktober 15, 2022

Veckan som gick

Med 10 kilometer löpning i kroppen, en fisksoppa till lunch med en Twix till efterrätt i magen så är det åter dags att sammanfatta min börsvecka. 

Det blev minst sagt en intressant börsdag i torsdags när amerikanska inflationssiffran kom in. Jag begriper mig inte på det men först måste marknaden tolkat siffrorna som mycket negativa då börsen störtdök på kort tid. Sedan vet jag inte vad som hände. Någon kom på att if-satsen var felvänd eller liknande och börsen handlades upp kraftigt istället. Jag hade lite tur och lyckades fånga upp lite bottenskrap.

I veckan bokades de nya Securitas-aktierna in på kontot och kassan minskade med 52.532 kronor. Jag hoppas och tror att det blir en bra affär i det långa loppet även om jag kanske inte älskar nyemissioner. Sammanlagt äger jag nu 3142 aktier i Securitas.

STORE Capital Corp
Under veckan avyttrade jag så det sista aktierna i $STOR. Inte kul men lika bra med tanke på utköpet och att dollarn står så högt nu. Min handel verkar trotsa börstyngdlagen som ni ser. Vad jag köpte för pengarna ser ni nedan. 


XACT Sverige
Allt känns lite skakigt nu och vad är då bättre än att lägga sig i en trygg ETF-famn? Mina första andelar i XACT Sverige köptes in i veckan. Sammanlagt 150 andelar blev det och 100 av dem lyckades jag fånga upp ur inflationspanikens avgrund på 450 kronor styck. Jag hoppas kunna köpa fler andelar under hösten/vintern.


Ytterligare en vecka med positiv värdeutveckling kan konstateras. Det är jag sannerligen inte bortskämd med detta år. Det sammanlagda portföljvärdet är i skrivande stund 15.712.010 kronor varav 350.000 kronor i kassan. En värdeökning med 201.945 kronor eller +1,3%

Trevlig helg!

6 kommentarer:

  1. M****l A***n2022-10-15 15:51

    Vilade portföljen i veckan. Kollade mindre än vanligtvis så inga köp eller sälj!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland kan portföljen behöva lite lugn och ro, jag är dålig på det.

      Radera
  2. Det var trevlig med lite uppstuds som omväxling, håller med! Det har varit extremt skakiga år sedan min FIRE resa inleddes och i närtid lär det väl fortsätta på den inslagna vägen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tror det fortsätter att skaka så jag flyr in i en ETF :-)

      Radera
  3. Vad härligt att kunna springa 10 km. Själv har jag ett långsiktigt arbetsmål om att kunna jogga 2,5 km "i ett sträck". Vet ännu inte om jag tar mig dit igen i mitt liv, det är nog många månader bort hur som helst...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får skynda långsamt helt enkelt. Gymmet är väl ditt tillhåll annars?

      Radera