lördag, oktober 08, 2022

Veckan som gick

Hösten är här! Cykelpendlingen fram och tillbaka till kontoret och mina löprundor avverkas nu i mycket blandat väder även om man kan ana en röd tråd. Jo blåsten verkar vara gemensam för alla väder i Göteborg på hösten, så också denna höst. Har man lite tur så skiner solen när man snörar på sig skorna och ger sig ut. Kanske har man till och med lite medvind och livet leker. Så svänger man runt ett hörn och träffas av 12-14 m/s motvind och leendet på läpparna byts ut mot ett fladdrande och salivskvättande kindparti som nog mer skulle påminna om en blodhunds dito som springer allt vad den kan samtidigt som den skäller. 

Nog pratat om vädret och vidare till veckans värdepappershandel.

STORE Capital
Jag har så smått och pö om pö börjat avveckla mitt innehav i $STOR. Riktigt trist men allt tyder på att bolaget kommer bli utköpt efter nyår och då kan jag lika gärna redan nu börja ersätta det med andra intressanta bolag. Faller budet (yeah right!) så får jag väl köpa tillbaka lite pö om pö.


Realty Income Corp
En del av STORE-dollarsen som jag skramlade fram gick rakt in i $O. Ja jag vet att dollarn står högt i kurs nu men det var ett rent byte intalar jag mig själv. Dollar mot dollar kan ingenting hända nynnar jag vidare i min förnekelsebubbla. Sammanlagt 150 nya aktier blev det.


Cloetta
Under veckan som gick passade jag på att fylla på både aktieförrådet samt godisförrådet. Cloetta fick vara med på ett hörn på båda. En påse Bridgeblandning samt 4000 aktier låg i kassen när jag kom hem från shoppingrundan.

Inköp av aktier


Inköp av produkten

Cibus Nordic Real Estate
Fastigheter är ju en lite lätt hatad sektor i år och om alla på marknaden hatar en sektor så djupt då är det väl i den sektorn du skall tråla? Inte vet jag men 200 aktier i Cibus blev det i vart fall. 


Johnson & Johnson
Jag har en lite mossig och daterad regel som säger att när $JNJ kommer ner till $160-ish eller lägre så köper jag en handfull aktier. Igår kväll så löste åter mitt kurslarm ut och rent slentrianmässigt loggade jag in på Avanza och köpte fem aktier till. Nu äger jag 180 stycken totalt. Det är nog dags att avskaffa den där regeln snart innan $JNJ blir en liten tjockis i portföljen. 


Det sammanlagda portföljvärdet är i skrivande stund 15.510.065 kronor med 390.000 kronor i kassan. Det ger en närmast oförändrad värdeutveckling för veckan men ett litet överskott på 14.211 kronor. Man får vara glad för det lilla ett år som detta.

Trevlig helg!

12 kommentarer:

  1. Oxå varit inne å nosat på Cloetta för att fylla på i redan befintligt innehav. Inte slagit till ännu dock, men det blir nog snart. Jag är ju alltid sist på bollen som vanligt.

    Mycket USA och Kanada på attraktiva nivåer så man blir ju sugen. Men så inser jag att det redan finns så mycket USD (vilket däremot visat sig vara en bra affär) i pensionsfonden.

    Verkligen intressant att se var allt detta kommer ta vägen det närmaste året.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När det gäller Cloetta så hoppas jag allt negativt snack om den nya fabriken är inprisat nu och att jag kan få en lugn kursresa med lätt lutning uppåt.

      Intressant var ordet! När skall dollarn dippa lite egentligen?

      Radera
  2. Räknas cibus som fastighetsbolag? Enbart?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ingår i fbindex och jag anser det vara ett fastighetsbolag men vad andra anser bolaget vara vet jag inte.

      Radera
  3. M****l A***n2022-10-09 06:41

    Cibus inköpt. Dock lockade även en ökning i Mycronic mig. Annars kanske jag skulle ha köpt Cloetta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Jag åker med på Mycronic-tåget tack vare mitt innehav i Bure.

      Radera
  4. Det var ingen dålig nypost i Cloetta ju, 4000st! Ja Cloetta har många av de allra godaste sorterna helt klart. Sålde av mitt innehav men återköpt en del faktiskt. Det kliar lite i fingrarna att öka lite till men...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ja det gick undan denna gång. Vi får se om den stabiliserar sig nu eller sjunker mer.

      Radera
  5. Haha fy, Bridge-blandning :D Det finns köplägen i fastighetssektorn helt klart. Både här i Sverige och i USA. Vissa bolag har löjligt låga värderingar, gissar det beror på allmän skräck. Vi får väl se om de studsar upp en 30-40% framåt våren. Det är svårt att hålla tassarna borta från sbb och Castellum samt Cibus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hänger nog på hur lång den här räntehöjningstrenden håller i sig. När det väl är dags att finansiera om lejonparten av lånen för en del av fastighetsbolagen så kan det nog bli lite svettigt. Förhoppningsvis har räntan börjat vika ned eller åtminstone stabiliserat sig på någon slags platå.

      Radera
  6. Finns det ett mer irriterande väder än blåst? Ögonen tåras, man hör sämre och håret flyger åt alla håll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är helt och hållet med dig. Blåsten bara förstör en annars bra dag. Möjligtvis bra för elpriset då men det väger inte riktigt upp för all irritation den orsakar.

      Radera