söndag, oktober 02, 2022

Utdelningar och utveckling i september

Ännu en värdemässig skitmånad kan läggas till handlingarna. Portföljen tappar på bred front och inte ens dollarn kan rädda mig nu. Den här gången var det portföljen på Avanza som tappade mest vilket är lite ovanligt med tanke på bredden och dollarexponeringen som finns i den. 

Avanza



SEB

Procentuellt ganska stora tapp för att vara under en månad. Dessutom efter en lång följd av usla månader. Värdemässigt så var inte tappet fy skam heller. En dryg miljon flög ut från portföljen och landade någon annanstans. I skrivande stund är det sammanlagda portföljvärdet 15.495.854 med 400.000 kronor i kassan. YTD har portföljen tappat 4.364.011 kronor eller cirka -22%. 

Tur då för mig att utdelningarna fortsätter trilla in och sprida glädje.

























Den sammanlagda utdelningsskörden för september månad landar alltså på 33.674,55 kronor brutto (29.765,97 kronor netto). Inte alls illa pinkat och en procentuell förbättring gentemot föregående års septemberskörd med hela 99,4%. YTD har jag nu mottagit 308.355,32 kronor netto i utdelningar vilket ger en månadspeng på knappt 25.700 kronor. Samma tid förra året hade jag mottagit drygt 236.000 kronor vilket ger en förbättring YoY med +30,5%.

Inte bara månaden är slut utan även veckan och några småköp hann jag med.

Intrum
Intrum inledde veckan med en omysig vinstvarning och aktien droppade väl sisådär 17%. En liten nedskrivning på mellan 2,9 - 3,3 miljarder bara. Det är nästan lika många miljarder som antalet fingrar på en genomsnittlig träslöjdslärare högerhand ju. Jag skyndade mig in för att hinna köpa lite innan fallet var helt avklarat som synes. Same procedure as every time Zero? 100 aktier till blev det i vart fall och sammanlagt äger jag nu 700 stycken.


Peab
Det kommer notiser per email flera gånger i veckan om vunna ordrar för Peab vilket stärker övertygelsen att detta kan bli ett långsiktigt bra köp. I år ser ju grafen inte så tilltalande ut, mer som ett snigelspår som sakta men säkert närmar sig kompostbotten. 100 aktier till inhandlades och sammanlagt äger jag nu 3400 stycken.



Under punkten övrigt så kan jag tillägga att båten nu är upptagen och livet känns i och med det lite tristare. Nu skall jag bara hitta en lämplig säck att dra över huvudet medan jag inväntar våren.

Jag önskar er alla en trevlig oktober med god avkastning.

9 kommentarer:

  1. ja det känns ju som om oktober inte kan bli sämre men det kan det förmodligen :( Fixa en säck åt mig också är du snäll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas på en plussmånad men blir inte förvånad om det kommer ytterligare en minusmånad. Livet i säcken kommer göra att vi härdar ut till våren.

      Radera
  2. Det där med utdelningar, har jag märkt, är nästan alltid av karaktären försenad. Man investerar i år och effekterna kommer de följande åren om allt vill sig väl. Det gläder mig att effekterna börjar komma ordentlig nu för dig. Med mitt synsätt har du, trots nedgång i portföljvärde, fortfarande en potential om 750k i kontantutdelningar årligen.

    Det är inte alla människor som har det i lön.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag strävar idogt vidare för att höja min DA inför ett evetuellt avhopp från arbetslinjen. 750k i utdelningar hade inte varit dumt alls, i år kommer jag inte ens halvägs dit netto.

      Radera
  3. Usch ja, september har inte varit särskilt rolig inte... +99% är dock uppmuntrande ju!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var lite bättre än väntat det!

      Radera
  4. Herregud, 4 mille YTD, där hade jag grinat riktigt illa kan jag säga. Det är svårt att trösta sig med utdelningar när vissa bolag blir totalt utbombade och man är rädd att de ska sänka eller dra in utdelningarna. Det var likadant under covid, man börjar tvivla på sin kapacitet och på sin strategi. Jaja det är bara att fortsätta shoppa, nu kan man ju dessutom strunta i de där 8-10% bolagen som är av tvivelaktig kvalitet och handla riktigt fina bolag som delar ut runt 6-7%. Dessutom lär man få en riktigt fin kursresa uppåt när väl börsen blir på gott humör igen. Skitbolag brukar inte alls ha lika brått att öka i värde, och dessutom kommer en utdelningssänkning som ett brev på posten när DA börjar närma sig 15-20%.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Värdet fladdrar ju upp och ner hela tiden och jag verkar inte bry mig så värst mycket när allt rasar. Tristare då om bara min portfölj hade rasat i värde. Det är tråkigt att dollarn ligger så högt nu när en massa fina nordamerikanska bolag kommit ner en bit men man får fortsätta öka i SEK då.

      Radera
    2. Ja mina ögon tittar främst på svenskt, även om vissa REITs har kommit ner rejält i pris nu, där finns ett och annat guldkorn som är av intresse.

      Radera