lördag, september 24, 2022

Veckan som gick

Det känns som en evighet sedan jag gjorde en veckosammanställning senast. Det är naturligtvis bara en känsla jag har då jag vet att jag gjorde just en sådan för cirka en vecka sedan. Det får plats så många händelser på en vecka nuförtiden så jag tror att hjärnan blir lurad. Det kan omöjligt få plats så många händelser på en vecka, ergo det måste förflutit mer tid sedan senast tänker logikmotorn. Än så länge är dock ögonen med mig och kan styra upp. Seeing is believing tänker jag och stirrar på kalendern.

Vad har då hänt under veckan? Ja Riksbanken insåg att de var jättesena till inflationsfesten och drämde till med en räntehöjning på en hel procentenhet. Det ryska anfallskriget går inte som Putin förväntat sig och tänker därför skicka ännu fler människor i döden. Avanza har bestämt sig för att bli den bank som är den mest otransparenta på marknaden och ändrar diverse villkor med väldigt liten tidsmarginal eller helst ingen marginal alls. Den värdepapperskredit med 0% ränta som Avanza använt för att locka in folk förändrades i veckan från just 0% till 0,99%. Inga konstigheter säger Avanza, men att bara några månader innan höja limiten för hur mycket man får låna till 0% är lite skumraskaktigt enligt mig. Dessutom så träder förändringen i kraft mindre än två vecker efter beskedet. Den senaste försämringen från Avanza är att förhindra nyinköp av en mängd populära REITs. Bland andra mitt innehav Northwest Healthcare kan ej längre köpas via Avanza. Inget meddelande alls till oss som äger denna aktier via Avanza. Under all kritik enligt mig.

För er som är nya på marknaden och kanske inte riktigt bestämt vilken bank som skall få äran att agera er mäklare råder jag till att göra en noggrann jämförelse mellan flera banker innan ni väljer. Enligt mig så har Avanza mest levererat försämringar de senaste åren. Visst de satsar en massa pengar på det grafiska men om de hela tiden försämrar handeln så är det bara en massa lull-lull som inte ger något mervärde. End of rant. 

Endast lite påfyllning i två befintliga innehav denna vecka.

Peab
Jag fiskade upp ytterligare 200 Peab-aktier och som ni kan se så var jag för snabb som vanligt. Totalt äger jag nu 3300 stycken med ett GAV på 65,92 kronor. 


Tele2
Tele2 gick under 100-lappen och jag passade på att köpa 100 aktier till. Totalt äger jag nu 2500 stycken. 


Ett redigt värdetapp har det blivit under veckan. Nuvarande totalvärde är 15.665.986 kronor varav 400.000 kronor i kassan. Det ger en värdeminskning på 738.595 kronor eller -4,5%.

Nu gäller det att verkligen hålla i kassan. Vafalls! tänker ni? Nu när det äntligen har blivit köpläge. Ja jag måste ha drygt 50k kvar så att jag kan åka med i Securitas nyemission  och dessutom så närmar sig årsskiftet och då skall en väldig massa skatt betalas in till skatteverket. Trist men med skattepengar gamblar jag helst inte.

Trevlig helg!

13 kommentarer:

  1. Ja nu bär det av nedåt. Håller med om att Avanza har blivit sämre och sämre, att ändra lånevillkor hit och dit håller de på med titt som tätt så det är ingen överraskning. Minns när de helt sonika plockade bort Swedbank från superlånet efter uppdrag gransknings reportage. Inte seriöst. Bankens finanser var knappt påverkade. Liknande håller de på med nu gällande SBB B och D, så fort det blåser lite så går de in och ändrar lånevillkoren utanför deras 2 ggr/år. Hallå, SBB B är INTE värd 15 kr, inte med de fastighetsinnehaven. Vete fan vad som pågår med den aktien, men jag tycker inte om att Avanza går in och mikrostyr belåningsvillkor sådär.

    Gällade utländska innehav är det väldigt mycket som numera inte går att köpa, speciellt är jag ledsen över Pimco Global Income, en trevlig CEF.

    Man får glädjas av att man totalt "bara" ligger -6,5% i år. Mycket tack vare dollarn. Svenska innehav ligger väl -23% i linje med börsen med fastighetsbolagen i botten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är mest irriterad på bristen på framförhållning och information. Avanza verkar nästan lika förvånade som vi kunder över hur mycket försämringar de måste genomföra ögonblickligen utan tid att informera sina kunder.

      Jag har tyvärr för lite dollars för att bli räddad av den valutaresan.

      Radera
  2. Hej!
    Yes nu kommer jag börja fasa ut Avanza.
    Är så trött på alla försämringar.
    Blir Nordea, billigare courtage bättre villkor för källskatt mm.
    Jag vet att deras plattform är sämre men det tar jag nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har redan en betydande del på SEB och funderar nu på om jag skall koncentrera nyköpen där istället. Helst vill jag att Avanza skärper sig innan det är försent.

      Radera
  3. Mikael Aslan2022-09-24 12:36

    Använder inte Avanza så jag vet ej vad jag skall svara där. Påfyllning för mig i SHB endast.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske använder du SHB då?

      Radera
    2. Mikael Aslan2022-09-24 14:50

      Nordea och Nordnet :)

      Radera
  4. Bra att du fortsätter investera.

    Beträffande AVA håller jag med dig och många övriga. Har själv fört diskussioner såväl offentligt som bakom stängda dörrar med dem om att vara PROaktiva i sin kommunikation. Hoppas nu att Hagströmer, Josefsson förstår att de just nu håller på att förstöra något som har tagit flera år att skapa (och som kommer ta minst detsamma att återskapa).

    Alltid roligt att få ta del av dina reflektioner. Vänligen fortsätt (så länge hälsa och energi tillåter).

    Önskar dig en underbar afton!

    /Cristofer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Cristofer! Avanza håller helt klart på att förstöra sitt goda renommé. Investera kommer jag nog alltid göra oavsett börsklimat men intresset kan gå lite upp och ner iofs. Trevlig söndag Cristofer!

      Radera
  5. Avanza har inte hanterat grejerna korrekt på länge nu. Tur att man begåvats med stort tålamod. Förstår inte varför de kommer till andra slutsatser jfrt med andra nätbanker.

    Vi får se när vändningen kommer och om den blir varaktig. Troligtvis studsar det väl iaf på måndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tålamod är något jag besitter när det gäller mitt investerande. I alla fall för det mesta :-)

      Mina studsprognoser brukar inte vara så träffsäkra så jag väntar och ser vad som händer.

      Radera
  6. Som den rookie jag är, har jag faktiskt inte kollat några andra plattformar. Ja förutom Nordnet då, som verkar anamma Avanzas användarvänlighet för nybörjare. Kanske de nöjer sig i tid? Känns lite läskigt, men det kanske kan vara idé att sondera terrängen. Är i allmänhet lite skeptisk till storbanker...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det som Avanza nu blir mer och mer kända för är att de tar bort handelsmöjligheter som de tidigare erbjudit. Det är riktigt illa. Att de sedan inte orkar bry sig om att meddela i förväg att de tänker sluta stödja handel i vissa typer av innehav som deras nuvarande kunder redan äger är bortom gränsen för hur uselt man får bete sig som bank tycker jag.

      Radera