lördag, oktober 22, 2022

Veckan som gick

Ännu en vecka har gått. Ytterligare en sommar har passerat. En vår har flytt sin kos. Kvar är vi med en vinter som pockar alltmer på vår uppmärksamhet. En vinter med det till synes evighetslånga mörkret som vi har fått på vår lott här uppe i norden. Jag längtar redan till våren och ljuset och då är det inte ens november ännu...

Endast några få affärer har jag hunnit med under veckan och samtliga gjordes under fredagen. Man kan nästan ana något slags tvångssyndrom som får mig att hasta in på börsen och rafsa åt mig lite aktier innan butiken stänger för veckan.

XACT Sverige
Jag hade en del utdelningar att handla upp så i torsdags kväll lade jag en köporder på 20 andelar till i XACT Sverige. Med facit i hand så skulle jag väntat med att lägga en köporder till efter att marknaden öppnat. Ingen fara den här gången då det vara en pytteliten transaktion.  Sammanlagt äger jag nu 170 stycken andelar i XACT Sverige.



Kinnevik
Jag halverade mitt innehav i Kinnevik genom att sälja 200 aktier. Troligtvis kommer jag avyttra resterande 200 i närtid. Jag har lite svårt att titta in i Kinneviks portfölj och känna någon slags framtidstro där i rådande klimat. Jag sålde tidigare i år hela mitt innehav i februari innan rapport vilket visade sig var ett bra drag. Mindre bra var att jag efter raset köpte på mig en massa Kinnevik igen. Nej i år är det positiva kassaflöden som gäller och då duger inte Kinneviks onoterade portfölj helt enkelt.




Intrum
Jag använde hela Kinnevik-likviden till att köpa på mig ytterligare 200 Intrum. I och med det så kommer jag nu hädanefter alltid jämföra Intrums utveckling mot Kinneviks utveckling. Det känns ju rationellt och inte alls som någon som har besluts- och/eller separationsångest. 900 Intrum äger jag nu sammanlagt. Självklart vill jag ha 100 aktier till.


Jag hade nästan glömt hur det känns att rada upp flera plusveckor i direkt följd. Ännu en vecka har avklarats där portföljvärdet står högre nu än för en vecka sedan. Underbart! Det sammanlagda portföljvärdet är i skrivande stund 15.956.842 kronor med 350.000 kronor i kassan. Det ger en värdemässig ökning på 244.814 kronor eller +1,6%.

Trevlig helg!

8 kommentarer:

  1. M****l A***n2022-10-22 15:14

    Intressant drag. Tagit det lugnt denna vecka. Men blir nog ett köp i Volvo kommande vecka. Kan bli sälj i Kinnevik. Om jag säljer Kinnevik blir det nog köp av Biogaia, Fabege eller Loomis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Volvo känns helt klart intressant nu. Loomis har jag lite svårt för men det är mer baserat på magkänsla än siffror.

      Radera
  2. Kul med en positiv trend. Trots att du vill låta påskina att du inte har någon genomtänkt strategi måste du ändå göra en hel del rätt ändå. :-)

    Det låter inte kul med höst och vinter, fast jag har faktiskt inte tröttnat än. Det lär jag väl göra, men är lite trög av mig. Jag kan fortfarande uppskatta mörkret och den svalare luften. Det är liksom okej att sitta inne och kura utan att få dåligt samvete.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig i nästan allt men att kliva upp på cykeln i beckmörker för att trampa till kontoret för att efter ett antal timmar gör omvänd resa i beckmörkret tär på mig. Sitta inne i min favoritfåtölj och läsa när det är mörkt ute älskar jag.

      Radera
  3. Ja det var trevligt att åter kunna konstatera att portföljen ökat i värde! Retade mig en del på att jag gick ur Kinnevik och ifrågasatte mitt beslut ett antal gånger men nu känns det som att det var helt rätt beslut. Det är en samling märkliga innehav de har och flera av dem lockar verkligen inte alls. Tänk som det kan gå...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag borde inte ha klivit på det skenande tåget igen men men...

      Radera
  4. En intressant börsvecka som gått svagt uppåt. Varje dag har det funnits någon surdeg som dragit ner resultatet, nu senast Telia, och dessförinnan Tele2. Man tycker att telekom borde stå stabilt i dessa tider, men icke sa nicke. Får vi se en rekyl idag? Har bottenfiskat en del reits i USA, vi får se om det ger utdelning nu när de snart ska rapportera, deras nav sjunker men kassaflödet står starkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns som en överreaktion i Telia tycker jag och Tele2 känns lockande nu. Hade det inte varit för den dyra dollarn så hade jag gärna tagit in fler $TROW.

      Radera