tisdag, november 01, 2022

Utdelningar och utveckling i oktober

Oktober visade sig bli en riktigt fin börsmånad. En hel hög med positiva veckor i rad och ett månadsslut som stannade i klart positivt territorium. Giv mig eviga börsuppgångar och ständiga utdelningshöjningar så skall jag förbli lycklig! Skall det vara så svårt för börsgudarna att förstå?

Nåväl låt oss lämna det teologiska och bege oss tillbaka till lite mer börsrelaterat igen. Det sammanlagda portföljvärdet vid oktober månads slut landade på 16.632.118 kronor. En riktigt fin värdeutveckling sedan senaste månadsavstämningen och en ökning på hela 1.136.264 kronor eller +7,3%.

Procentuellt hamnar portföljen på Avanza lite på efterkälken men tack vara lite förflyttningar så har nu "minstingen" sprungit om storebror SEB och är nu störst i portföljfamiljen. Ingen signifikant betydelse alls utan en enkel reflektion bara. 
Portföljutveckling Avanza
Portföljvärde Avanza




Portföljutveckling SEB


Portföljvärde SEB


Oktober som utdelningsmånad var inte heller fy skam.  


Som synes hamnar skörden på 39.436,70 kronor brutto (36.512,56 netto). Det är en förbättring jämfört med samma månad förra året på cirka +173%. YTD så har jag nu mottagit 415.766,29 kronor brutto i utdelningar (344.867,88 netto). YoY ger det en förbättring på +35%. Siktet för året är inställt på >360.000 kronor netto vilket skulle ge mig en månadspeng på fina 30.000 kronor. 

Vädermässigt har det varit lite av en skum oktober. Det har regnat mycket, inget skumt med det om man bor i Göteborg men det har också varit väldigt milt för årstiden. Jag verkar klä mig efter kalendern och inte temperaturen när jag ger mig ut på mina löprundor vilket får till följd att jag svettas som om det var den hetaste sommardagen bara efter någon halvmil. Som han den där dansken Hamlet sa; 
- "Att frysa i början på rundan eller att få värmeslag i slutet, det är frågan"

Jag önskar er alla en trevlig november med god avkastning! 

5 kommentarer:

  1. M****l A***n2022-11-01 17:26

    Önskar dig med en trevlig November. Cibus Tele2 och Telia ägs härmed.

    SvaraRadera
  2. Hamlet visste vad han pratade om. Jag VET att jag klär mig för varmt när jag går ut i löpspåret, men ändå pälsar jag på mig eftersom jag hatar att frysa. Hur lång är din runda?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så är det för mig också, jag vill hellre slippa att frysa i början. Längden varierar lite från 5km intervaller till dryga milen i rätt så lugnt tempo. Du då?

      Radera
    2. Om jag vill vara lite effektiv så blir det 4-5 km i elljusspåret, mycket backar så det känns ok att det är så kort. Men om jag har mer tid springer jag gärna en längre runda på 7-8 km, mer väg. Allt i slowmotion! ;-)

      Radera