lördag, november 12, 2022

Veckan som gick

Prisa Gud! Inflationen är besegrad! 

Nja riktigt besegrad är inflationen kanske inte ännu, om nu det ens är önskvärt. Att inflationstakten i USA ser ut att mattas av lite är dock välkommet. Förhoppningen är att även den svenska inflationstakten skall lugna ner sig lite. Den som lever får se helt enkelt.   

I veckan nådde mina nettoutdelningar för året det respektabla beloppet 350.000 kronor och har sedan dess rusat vidare och ligger just nu på 358.643 kronor. Löjligt nära den något konservativa prognos jag gjorde i somras på 360.000 kronor. 360.000 är lite speciellt då det ger en månadspeng på 30.000 kronor i månaden och kan kanske betraktas som ett existensminimum i en #FIRE-tillvaro ;-) 

Utdelningsåret är ju dessutom inte avslutat ännu och nu ligger nog prognosen på cirka 390.000 kronor. Alla utdelningar har och kommer nog fortsättningsvis återinvesteras i portföljen. Två köp har exempelvis gjorts i veckan.

T Row Price Group Inc
$TROW har gått lite knackigt i år minst sagt. Dollarn har dock inte haft det så motigt viket gjort det lite olustigt att köpa fler aktier trots ett till synes attraktivt läge för långsiktiga. Så i måndags föll dollarn under 11 kronor igen och det var all motivation jag behövde tydligen. 10 nya aktier till samlingen inhandlades och totalt äger jag nu 130 stycken. Det visade sig senare vara relativt vältajmat då den amerikanska inflationssiffran släpptes i torsdags och den var bättre än förväntat vilket gav bland annat $TROW en rejäl skjuts uppåt.


Cibus Nordic Real Estate
Cibus kom med sin Q3:a och det lilla jag förstod så såg det bra ut. Det tyckte inte marknaden, inte initialt i alla fall, som handlade ned den 3-4%. Där stod jag med håven och bärgade 100 aktier. Det mesta av tappet hämtades igen redan samma dag och i torsdags fick även Cibus hänga med upp i procenten tillsammans med övriga fastighetsbolag. Total äger jag nu 1300 stycken aktier i Cibus.


Portföljvärdet tog ett jättekliv upp under veckan, till stor del tack vara de överraskande bra inflationssiffrorna. Samtidigt med det så förlorade dock dollarn lite mark mot kronan och även om kurserna pekade uppåt så pekade delar av portföljen nedåt tack vara valutarörelsen. Är det inte det ena så är det det andra, som flickan med näsblod sa.

Portföljvärdet steg under veckan med hela 835.847 kronor eller +5.0% och landar på 17.441.332 kronor med 340.000 kronor i kassan.

Trevlig helg!

12 kommentarer:

  1. Mikael Aslan2022-11-12 11:39

    Sålde bort mig i Måndags från Cibus. Sålde även Biogaia, Lundin Mining, Mycronic och SKF samma dag. Sålde Wallenstam i tisdags. Det blev fel om man tänker på torsdagen men gjort är gjort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får hoppas att man i genomsnitt ändå fattar bra beslut. Timing är helt omöjligt.

      Radera
    2. Oj det var många sälj det. Tajming är svårt så det bästa är nog att ha kontinuitet i sin handel. Då träffar man både toppar och dalar.

      Radera
  2. Grymt ZS!!! Ja 360 tkr netto/år hägrar, precis som skriver är det de där fina jämna tusingarna som känns lockande. 30 papp i månaden netto borde väl för sjutton räcka tänker jag. Själv har jag nått 330 tkr netto för året. Kommer inte kunna nå 350 tkr vilket också är en jämnare summa än 345 eller nåt som jag kanske lyckas nå. Men men +38% för året så mycket nöjd ändå!

    Gissar att din portfölj studsade rejält i torsdags och jag gissar på +730 tkr för din del!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg efter kommentaren din studs, så jag hade fel med 100 tkr. Rätt bra gissat ändå.

      Radera
    2. Tackar! Bra gissat på studsen där. Ja 30k i månaden skall man väl kunna hanka sig fram på ;-)

      Du ligger verkligen inte långt efter då med dina 330 netto. Bra jobbat!

      Radera
  3. Som referens är det många ensamstående med familj som trots akademisk utbildning får klara sig på bra mindre än 30" netto. Jag tänker på lärare, sjuksköterskor och alla andra samhällsyrken som har ingångslöner på runt 25000 kr brutto och som sedan får nöja sig med en lönehöjning på runt 6-700 spänn brutto per år. Visst fanken ska man klara att leva gott med 30 lax varje månad? Kanske inget Lyxliv a´la Chansar Mest, men en dräglig vardag och en semesterresa till medelhavet varje år á 30000 kr borde man få till. Allt beror dock på hur man vill leva. Frun och jag är vana att leva snålt med när barnet blir större ökar även kostnaderna främst för olika aktiviteter, nu senast ridning. Kan inte säga "vi har inte råd" när när vi har en aktieportfölj med 4 millar och några hundra tusen i likvider och tillgångar totalt för ca 10 millar. Dock blir det svårare med FIRE, då vare sig frun eller jag har några kostsamma intressen eller nöjen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försökte nog bara vara lite provocerande när jag kallade 30k för existensminimum ;-)

      Om man inte räknar båten så är jag och hustrun ganska billiga i drift.

      Radera
  4. Skönt med en återhämtning om än varaktigheten kan ifrågasättas. Såna här återhämtningar känns ffa glädjande, i min åsikt, då det visar på den stora undantryckta köpkraften som alltid väntar i bakgrunden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ingen idé att missa ett tillfälle till glädje. En del förståsigpåare säger att botten har passerat men jag har som vanligt ingen aning.

      Radera
  5. Amerikanska inflationssiffror är bara ett påhitt. Den verkliga inflationen är två till tre gånger högre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Påhitt eller inte, utfall mot förväntan spelar roll när det kommer till börsrörelser.

      Radera