lördag, januari 22, 2022

Veckan som gick

Ännu en börsvecka har passerat. Kanske gick den inte helt obemärkt förbi men hade jag inte skrivit denna sammanställning så hade jag nog inte reflekterat nämnvärt över den. Förra lördagen fick jag min tredje dos av covid-vaccinet från Pfizer/Biontech och blev som förväntat lite medtagen dagen efter. Jag känner att nu får det räcka. Någon fjärde dos hoppas jag slippa och kommer undvika om inte min tillvaro riskerar att bli alltför begränsad av diverse politiska beslut.

Obehaget från vaccinet släppte redan på söndag kväll och krafterna var helt åter på måndag morgon när börsveckan drog igång. Två inköp fick det bli denna vecka.

Microsoft Corp
I tisdags briserade nyheten att Microsoft lägger ett bud på Activision Blizzard. Jag med mina lekmannaögon tyckte det såg ut som en bra affär för Microsoft men precis som vanligt när jag tycker något verkar vara bra så tycker marknaden tvärtom och handlade ner aktien på nyheten. Jag köpte i vart fall på mig 15 nya aktier i två omgångar under veckan och har nu 95 stycken totalt. Ett innehav om 100 stycken aktier hägrar och ett antal som jag skulle kunna tänka mig att stanna/pausa på. Köpa återstående 5 aktier innan rapport eller efter är frågan?  



STORE Capital Corp
Ränteoron har inte direkt gjort susen för STORE:s aktiekurs. I år har aktien backat över 10%. Lite ränteoro är inget som skrämmer mig även om man inte blint skall bortse från den när man investerar i fastighetsbolag. STORE verkar vara ett välskött bolag med en välbalanserad skuldbörda. Jag blir inte mindre trygg i min investering med tanke på att STORE Capital Corp är den enda REIT som platsar i Berkshire Hathaways portfölj.



Skall man investera som Warren Buffett så får man servettskissa som Warren Buffett också. Skall vi följa hans råd och betrakta vår fastighetsinvestering som en obligation med en (förhoppningsvis) uppsida så behöver vi räkna lite. 

                Investment Value = Booked Value + 10 x Yearly dividend

                Investment Value = 18,75 + 10 x 1,54
                Investment Value = 34,15

Eftersom stängningskursen i går stannade på 30,55 så bör det ge oss en teoretisk säkerhetsmarginal på drygt 11%. Jag rekommenderar ingen att investera på ovan premisser men det skall bli intressant för mig själv att följa. Eventuellt ökar jag lite till i nästa vecka om aktien tappar ännu mer mark.

Börsen och mina portföljer fortsätter sura vidare och tappar den här veckan 466.572 kronor eller -2,5%. Det sammanlagda portföljvärdet stannar på 18.000.498 och bara 185.000 kvar i kassan tyvärr. Jag står och väger på en miljonnivå som ni kan se men riktningen verkar för närvarande vara åt fel håll. Det vore ju i och för sig bra om vi fortsätter ned några procent till lagom till att den stora svenska utdelningssäsongen startar men med min otur så drar väl börs och portfölj iväg till ATH precis innan pengaregnet börjar.  

Trevlig helg!

4 kommentarer:

  1. Har inte spanat in de stora tech-hajarna dess mer. Ryktet säger att de inte ramlat fullt så mycket som de andra renhållningsfiskarna som följer i spåren. Men ser att ETFer med den inriktningen tappat en hel del. Så där kan det nog bli att fylla på om trenden fortsätter.

    Även jag var in å kikade på STORE i veckan men så blev det WPC och IRM istället. Men STORE och O är tänkbara.

    Du menar att du kan köpa mer utdelande svenskt om det fortsätter söderut ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det skulle vara fint både med svenska och nordamerikanska utdelare till lite rabatt. Tyvärf verkar kronan tappa också så det blir kanske jämng skägg på utländska köp.

      Radera
  2. STORE blir nog till att kika på. Microsoft ägde jag innan men klev med lite vinst. Kan vara dags att plocka in den igen.
    19-millars målet fortsätter att skoja med dig men trägen vinner till slut.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frågan är om man skall köpa Microsoft innan rapport nästa vecka eller vänta till onsdag och sedsn köpa dem mycket dyrare 😉
      19-millars verkar inte vara några problem. Däruppe har jag varit och vänt flera gånger, nä det är 20 som hånar mig ganska hårt.

      Radera