lördag, januari 15, 2022

Veckan som gick

Idag blir en spännande dag, eller rättare sagt kommande natt blir det. Idag skall jag nämligen ta tredje dosen Covid19-vaccin. Följer biverkningarna en linjär utveckling så har jag en minst sagt skakig natt framför mig. En fördel då att få det avklarat under helgen.

Hela fyra inköp har det blivit under veckan. Köplusten ökar alltid lite när man tror att det är rea på börsen. Jag skriver tror då känslan av rea är just bara en känsla än så länge. Värderingarna på de bolag jag köpt är fortfarande ganska höga även om de är lägre än för två veckor sedan.

Invesco EQQQ NASDAQ-100 UCITS
Veckans inleddes med att jag tyckte att jag behövde större exponering mot Nasdaq-100. Sagt och gjort, fem färska andelar i ovan etf inhandlades. Strax efter köpet så började klättringen uppåt och jag proklamerade stolt att jag minsann är världens bäste nu levande investerare. I torsdags rasade Nasdaq-100 över 2%... 

Brookfield Renewable Corp
BEPC fortsätter åka kana nedför börsgrafen och har i år tappat 8% redan. Jag tycker ändå att detta bolag bör gynnas av megatrender såsom elektrifiering av fordonsflottan så jag behåller och ökar mitt innehav. 

American Water Works Company Inc
Aktien har haft det lite kämpigt i början på det nya året och tappat nästan 11%. Trots det är den på intet sätt billig ännu men jag tror ändå att det kan vara ett bra tillfälle att plocka upp ytterligare några aktier. 

Ingen bra start på året

Utdelningsjägare som vill ha en hög DA redan vid inträde göra sig icke besvär. Med en DA på blott 1,42% så ter sig AWK rätt ynkliga. Utdelningstillväxten är däremot god och om jag läst statistiken korrekt så landar den på cirka 10% per år i genomsnitt de senaste fem åren.

Då får vi zooma ut lite istället

En defensiv placering absolut men också i en bransch som jag har svårt att tro vi kommer klara oss utan, tvärtom tror jag att rent vatten kan bli ännu mer värdefullt i framtiden. Mitt första köp var dessutom precis innan Corona-kraschen. Då jag anade att något skulle hända men ändå ville fortsätta köpa aktier.

Nederman Holding
Den skarpsynte kan nog ana en röd tråd i veckans inköp men för er andra så kommer här ytterligare en ledtråd. Nederman har tappat lite i början på året och jag passade på att utöka innehavet till jämna 1000 stycken.. 

Veckan dunkar in ett mäktigt minus på hela 754.191 kronor eller -3,9%. Det sammanlagda portföljvärdet stannar på 18.467.070 kronor varav 300.000 kronor i kassan.

Nu är det dags för en löprunda innan sprutan och biverkningarna säger sitt.

Trevlig helg!

4 kommentarer:

  1. Tack för bra tips på sådant som plötsligt har blivit lite billigare än för några dagar sedan...;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är det bara för dig att lätta på lädret och fortsätta handla ;-)

      Radera
  2. Tack för tips. Det är knepigt att hitta en ETF som har lite mer REITs eller BDCs, så att man slipper hålla på att köpa dessa separat. Du råkar inte veta om någon av dessa går att köpa här i Svedala? Sen saknar jag CEFs helt och hållet på Avanza, där finns många trevliga uppslag, inom olika branscher...

    Det är enklare att vara utdelningsjägare i USA...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är en riktig amatör när det kommer till etf:er så jag har tyvärr inga tips. Det finns ju massvis med siter för just etf:er men det verkar svårt för oss EU-medborgare att få köpa en hel del av dem som tipsas om där.

      Radera