lördag, april 29, 2023

Utdelnngar och utveckling i april (2023)

Det växlande vädrets månad är till ända. Nu startar istället en av mina absoluta favoritmånader. Våren tar fart på allvar, båten skall i plurret och man har allt det fina framför sig. Löprundorna genomförs nu iförd kortbyxor till stor uppskattning hos alla damer i grannskapet.

Den här månaden tar Avanza-portföljen hem en mycket knapp men efterlängtad utvecklingsseger. Överlag har april varit en munter månad för mina båda portföljer där både utveckling och utdelning varit till belåtenhet.

Avanza



SEB

Precis som vanligt är april en bra utdelningsmånad om din portfölj innehåller svenska utdelande bolag. 




Jag börjar närma mig 200.000 kronor netto för året och för närvarande ligger jag på en månadspeng strax norr om 16.000 kronor netto. Den månadspengen lär strax stiga avsevärt nu när maj träder in på scenen med alla sina utdelningar. Aprils utdelningsskörd lyfter med +23% jämfört med april 2022 vilket är mycket glädjande. 

I övrigt så har det inte hänt så mycket förutom att jag klev av helt i Kindred när den aktien drog iväg 15% på en dag. Jag lyckades efter två och ett halv års innehav få en avkastning på +2,6%. Kanske skulle jag behållit men jag är lite trött på aktien och den politiska risken som hela tiden studsar upp som gubben i lådan.  



Nu hör jag tvättmaskinen kalla på mig. 

- "Jag är klar! Jag är klar!"

Ännu en dag i det glamorösa livet hemma hos en mångmiljonär...

Trevlig helg!




12 kommentarer:

  1. Grattis till utvecklingstillväxten. Grattis till vinsten i Kindred hur som.

    SvaraRadera
  2. Hej, äger själv en löjligt liten del i Kindred men behåller den och inkasserar utdelningar och vem vet kanske dem blir uppköpta snart? Har bra YOC och sitter bara still i båten...

    Noterar att du har vissa innehav på AK och därför har skatt på utdelningen, dom aktierna måste du ha bra YOC på?

    Grattis till en bra månadspeng!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja mina äldsta innehav ligger på ett vanligt AK och där lurar en ganska stor latent skatt spm löser ut om jag säljer/flyttar aktien.

      Radera
  3. Grymt jobbat! Volvo är definitivt en aktie jag kommer köpa mer av under året. Publicerar månadens utdelningsrapport imorgon kväll. Inte i närheten av din nivå än men det blev nästan 38 000 kr :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Volvo är ett av mina äldsta innehav och planen är att aldrig behöva sälja. 38.000 i utdelningar är verkligen inte illa det heller.

      Radera
  4. Vad gäller utdeningarna är det en glädjens tid just nu! Rejäla slantar du inhämtar ifrån både Essity (!) och Industrivärden.
    Kindred ja... Jag ligger kvar men håller med dig och det gäller inte bara Kindred, mycket volatilitet kan bli för mycket helt enkelt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag har mycket dubbelägande tack vare investmentbolagen men det är lätt hänt om man gillar många bolag.

      Kan bli en rolig resa i Kindred nu men det känns skönt att stå vid sidan av också.

      Radera
  5. Haha, jag ser framför mig hur grannskapets damer radar upp sig längs vägen i sina fällstolar. Solglasögon på näsan och popcorn i pappmuggar i väntan på att dagens höjdpunkt ska komma springandes förbi i slowmotion.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ungefär så jag föreställer mig det också och utan att veta på grund av min höga hastighet när jag springer så tar jag för givet att så är fallet.

      Radera
  6. Här har det tuffat på med hela +1,4% under april. Ligger långt efter index, vilket är tråkigt, men det är fastigheter och intrum som tryckt ner. Vi får väl hoppas att det blir lite drag under galoscherna längre fram. Utdelningarna var det inget fel på, hela 75 lakan trillade in.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intrum har verkligen inte varit någon rolig historia. Den har dragit ned min portfölj också. Även fastigheter så klart. Nu fattas det bara att dollarn kollapsar också men då kan vi åtminstone börja handla lite billigare där.
      75k i utdelningar sitter inte dumt och väldigt nära mina 78k.

      Radera