torsdag, maj 11, 2023

Swinging idiot!

Så då gjorde idioten det igen! Jag köpte in ett utdelande utländskt innehav på ISK:n istället för i min kapitalförsäkring. 

För att inte verka alltför slarvig och/eller korkad så brandade jag raskt om mig själv från att vara en typisk buy and hold investerare till att vara en swing trader. 


Swing it magistern!




Succé!


Jag avslutar, åtminstone tillfälligt, min swing-karriär och återgår till buy and hold med en vinst på knappt 290 spänn. 

Trevlig avslutning på veckan!

8 kommentarer:

  1. Universum kanske försöker säga dig något?
    ZS: Swing-swing-trader!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan alltid hoppas :-)
      Eller så säger universum att jag borde bara ha en kapitalförsäkring och inget annat.

      Radera
    2. Om du vill kan jag säga att du borde bara ha en KapitalFörsäkring och inget annat :)

      Radera
    3. Det hade helt klart gjort dessa återkommande misstag från mig lite mer svåra att få till :-)

      Radera
  2. Ser det ut som du använder Avanza? De gånger jag gjort samma misstag som du har jag hört av mig till Avanza och bett dom boka om aktieköpet. Det har funkat finfint. Ägare till aktierna är man ju först om två dagar så det är en enkel bokföringsteknisk manöver hos dem innan tiden löpt ut.
    Jo, det är klart att man måste ha täckning för köpet på det andra kontot, men om man har kredit på bägge kontona är det här sällan något problem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, det var en bra idé! Nästa gång, och det kommer en nästa gång, så skall jag försöka med det. Tack för tipset!

      Radera
  3. Nu har du väl ändå gjort detta för sista gången ZS?!... Det är sjukt lätt hänt och själv varit på väg trilla dit flera gånger. Det är också utomordentligt kasst (nästan så medvetenhetens klocka ringa) att inte det konto där värdepappret redan finns (dessutom kanske i störst antal) kunde förväljas...
    Sen får i ärlighetens namn ändå et litet erkännande vara på sin plats, det saknas inte information om vart/vilket konto köpet går till... Men ändå, man har liksom för bråttom eller har en redan fixerad föreställning om vart köpet landar?...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer säkert göra om samma misstag igen tyvärr. Ingen att skylla på egentligen utan mitt eget slarv.

      Radera