onsdag, maj 31, 2023

Korttidsägande

Ibland har man helt enkelt lite tråkigt. Kanske är man inriktad på att främst bygga kassa och hålla nere inköpen av nya aktier. För mig är det en aning själadödande om jag skall vara ärlig och då måste jag försöka krydda börstillvaron lite. 

En metod som funkar för mig och som förhoppningsvis visar sig lönsam är att köra lite swing i ett befintligt innehav. I exempelvis Nederman anser jag mig vara fullinvesterad men så dippar aktien en aning och eftersom att jag gillar bolaget så kan jag tänka mig att köpa ytterligare en liten post med intentionen att jag säljer av den vid en given kursnivå. Går allt vägen så gör jag en liten kursvinst, min kassa får tillbaka likviderna efter avslutad swing och jag får lite krydda i min tillvaro. Går det inte vägen så sitter jag med en lite större post än jag tänkt mig i ett bolag jag gillar.


Spicy!


I ovan pytteswing gjorde jag 1000 spänn på att hålla min post från torsdag eftermiddag till tisdag morgon. Visst, aktien kunde fortsatt dippa men Nederman är ett mycket bra bolag och då tenderar aktien att återhämta sig över tid. 

Som de där brittiska tjejerna brukade säga -"Spice up your life!"

8 kommentarer:

  1. kul ! mitt problem är bara att om jag köper något för att sälja sen när det går upp så blir jag girig och vill vänta ännu längre tills det går upp ännu mera. Jag har svårt att hålla mina planer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner igen det där. Ett sätt att komma förbi det är att lägga långtida säljorder vid en viss nivå och sedan vänta och se vad som händer.

      Radera
  2. Har funderat på den strategin ibland. Inte kommit till skott ännu. När "kvalitet" dyker 10-15% en dag känns det riskfritt att köpa på några dagars sikt.

    Som i fallet SBB till exempel ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja SBB osar verkligen kvalitét ;-)
      Nä inget fastighetsrelaterat skulle jag våga något sådant med nu.

      Radera
  3. Det är en intressant modell du använder, har gjort så nån gång men borde nog göra så oftare så stillar man tradingbehovet! Socialdemokraternas Bluff Bolag har jag hört det förkortas, SBB alltså...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det fungerar bra tycker jag. SBB verkar bli ännu en dyr läxa som jag förhoppningsvis kommer ihåg nästa gång jag skall fånga en fallande kniv.

      Radera
  4. Jag gillar denna strategin :) Tänker på liknande sett när jag köpt / sålt Hufvudstaden.

    SvaraRadera