måndag, juni 05, 2023

Utdelningar och utveckling i maj (2023)

Maj är slut och med det också en hejdundrande utdelningsmånad. Som jag nämnt tidigare så är maj en av mina absoluta favoritmånader och då är det inte börs eller utdelningar jag syftar på. Nej det är att våren når sitt absoluta crescendo och övergår i sommar. Den årstid jag älskar mest! 

När det gäller den värdemässiga utvecklingen så vann Avanza-portföljen även denna gång en knapp seger. Det sägs ju att för många transaktioner hämmar en portföljs utveckling. Ett budskap som Avanza tagit till sig genom att inte ge kunderna möjlighet att logga in under hela förmiddagen idag. Tekniskt strul ännu en gång alltså. Jag är så glad att jag inte är driftansvarig för det haveriet just nu. 
Avanza


SEB


Det enda som lyckas överrösta alla studenter som skrålar "Vi har tagit studenten!!" är det frekventa ka-chingandet från min mobil. Sköna maj levererade hela 113.179,09 kronor netto (132.021,19 brutto) i tudelningar och det är en förbättring med 9,3% mot maj föregående år. 

YTD har jag nu klättrat över 300k-strecket och ligger för närvarande på 306.048,15 kronor netto vilket ger en månadspeng på 25.504 kronor. Juni ser lovande ut utdelningsmässigt men sedan går vi in i en lugnare period. Är det något jag behöver nu så är det en lugn period. 

Ett bra första steg får bli att sätta sig i solskenet och plantera om lite chilli-plantor.

Hoppas ni får en fin klämdag och en underbar nationaldag!

2 kommentarer:

  1. Min favoritmånad vad gäller utdelningar är april men alla tre, mar-maj är angenäma och bokföringsintensiva. Jag behöver också mer lugn o hoppas det snart infinner sig. Detta året har hittills varit mkt drygt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vårvinter och vår är underbara årstider när hopp om livet börjar komma åter. Utdelningsregnet hjälper ju också till :-)

      Radera