lördag, april 08, 2023

Veckan som gick (14:2023) - Påsk

Påsken är över oss och ett minst sagt ohälsosamt intag av godis pågår för fullt här hemma. Tack och lov så är det ett strålande vårväder här i Göteborg så utöver de sedvanliga löprundorna så blir det en hel del promenader med hustrun vilket hjälper till att bränna en del av överskottet vi häller i oss. Beroende på hur vi styr kosan så passerar vi ett eller ett par båtuppläggningsplatser och där är det nu full ruljans för att få båtarna klara. Jag drabbas i sedvanlig ordning av dåligt samvete för att jag inte ens påbörjat arbetet med att göra båten klar för sommaren. I ren tröst börjar jag tugga i mig det medhavda påskgodiset medan jag sakta vaggar vidare. Aldrig kan man få vara nöjd...

Endast affärer i ett papper denna vecka även om jag var spekulant i andra också men tyvärr var jag lite för girig och blev utan.

Digital Realty Trust Inc
$DLR har dippat ett tag nu och till slut så löste ett kurslarm ut hos mig och jag köpte på mig en liten prova-på-post. Det här är ingen aktie som jag vill ligga allt för tungt i. Hög belåning, sjunkande AFFO och en väldigt snäv fastighetsinriktning gör mig lite lätt nervös. Att äga datacenter kanske känns som en väldigt framtidssäker bransch men plötsliga teknikskiften och "Moore's law" gnager lite i bakhuvudet.  




Veckan slutade i positivt territorium för min portfölj. Det sammanlagda portföljvärdet är i skrivande stund 17.327.886 kronor varav 110.000 kronor i kassan. Det ger en ökning på 77.118 kronor eller +0,4%.

Glad påsk!

6 kommentarer:

  1. Mikael Aslan2023-04-08 17:14

    Ökade i Coor Skanska och Tele2. Köpte även in mig i SCA.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är på rejält köphumör, härligt! Tele2 hoppas jag på lite mer nu när elpriset lugnat ner sig.

      Radera
  2. Det går inte att förneka att en gladare börs ger avtryck på det egna humöret! Tele2 får gärna lov att gå upp.
    Påskgodis kan man väl få äta när man både springer och FIRE kämpar?! Ja, utan dålig samvete alltså!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Börsen har varit riktigt pigg senaste tiden och det är ju roligt. Lite godis på det också så blir det ännu bättre.

      Radera
  3. Glad Påsk! Datacenter känns framtidssäkra men affärsmodellen måste ju hålla den med. Kolla gärna på UNIT, REIT för mobilmaster. Hyfsad DA, kanske har potential.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Jag får kika lite närmre på dem.

      Radera