lördag, april 01, 2023

Utdelningar or utveckling i mars (2023)

Vilken stark börsavslutning på mars vi fick! Det hjälpte verkligen till för att frisera upp siffrorna nu när första kvartalet för 2023 stängts. 

Det sammanlagda portföljvärdet är i skrivande stund 17.250.768 kronor varav 120.000 kronor i kassan. Det innebär en värdeminskning från föregående månad med 198.475 kronor eller -1,1%. YTD är jag dock åter på plus med 398.553 kronor eller +2,4%. 

Den mycket mer passiva och till stor del svenskorienterade portföljen på SEB vinner månadskampen ännu en gång. 

Avanza


SEB


Mars har varit en skaplig utdelningsmånad och helt enastående när man räknar in den återbetalade källskatten för åren 2020/2021/2022. Som börsförståsigpåare brukar säga; Det blir tuffa jämförelsetal denna tid nästa år när det inte trillar in tre års källskatt på utdelningskontot. 
 

Som ni kan se av tabellen så är den där lilla källskatten som förr hölls inne i tre år inte så liten när den utländska delen av utdelningsportföljen börjar växa till sig. Helt ok utfall som sagt och april månad bör bli ännu bättre utdelningsmässigt. 

Eftersom det även är ett veckoslut så får jag redovisa mina transaktioner under veckan som gick. Endast en transaktion och det var ett inköp.

Intrum
Aktien dippade en del när styrelsen meddelade att de vill ha bemyndigande att genomföra en nyemission. Det tillhör väl numera gängse praxis att bolaget först delar ut pengar via en utdelning för att sedan sträcka fram kollekten till samma församling. Nåja om man bara tittar på veckografen så måste jag säga att jag fångade den dippen ganska fint. 
The money shot?

Dubbdäcken är av cykeln och man kan börjar cykla utan hörselkåpor igen. Det är vår! Eller kanske inte riktigt ännu med -3 grader och is på vägen så får man ta det lite försiktigt. Snart är det även dags att börja fixa med båten och göra den försommarfin. 

Lycka till i april!

4 kommentarer:

  1. Det såg helknäppt ut, du vet jag som håller på med stapeldiagram, så jag delade den återbetalda källskatten och smetade ut den över helåret 2023. Men även då blir det svårt att slå vissa månader nästa år. Men om några år är snöbollen ikapp. Vi har ju så god tillgång till snö här uppe...;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja mars 2023 kommer sticka ut lite i dokumentationen under en lång tid framöver. Jag bryr mig egentligen inte så mycket på månadsbasis men på helåret vill jag naturligtvis att snöbollen skall bli större och större och bortsett för 2020 så har det varit så.

      Radera
  2. Det var riktigt trevligt att avanza förbättrat källskattehanteringen, hoppas de inte nöjer sig utan vill vara bäst och siktar mot ön snabbare återbetalning typ månaden efter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konkurrens är bra helt enkelt! Nu önskar jag att de ser över växlingsavgiften också :-)

      Radera