lördag, april 15, 2023

Veckan som gick (15:2023)

Nej men tjena hejsan! I veckan som gick så nådde mina utdelningar upp till och över vad jag mottog under helåret 2020. Nu var ju 2020 lite speciellt och på grund av pandemin så blev utdelningsskörden relativt skral. En sådan friskrivning till trots så finns det inget skäl till att inte fira denna triumf! Jag skäms inte ett dugg när jag erkänner att jag kostade på mig ett par skivor rökt lax på mina två knäckebrödsskivor. Girigt slukade jag båda två under ett i mitt huvud öronbedövande knastrande ackompanjerat av ett förnöjt Leif GW-hummande. 

Börsen har ju gått oförskämt bra senaste tiden och det är svårt att inte känna sig ifrånsprungen om man sitter med lite likvider. Det finns dock alltid någon härva att ösa ner pengarna i, bevis följer nedan.

Intrum
Jag är lite irriterad på mig själv eftersom att jag fortsätter köpa aktier i Intrum. Planen var/är ju att bygga lite kassa nu när börsen går så bra. Nåväl 100 aktier till blev det om än motvilligt och med en viss ångerkänsla efter att köpet gått igenom. 


Portföljvärdet ökade under veckan med hela 319.241 kronor eller +1,8% och det sammanlagda portföljvärdet är i skrivande stund 17.647.127 kronor varav 140.000 kronor i kassan.

För övrigt så överväger jag att ge upp de veckovisa portföljuppdateringarna då ork och motivation tryter men inget är bestämt ännu.

Trevlig helg!

16 kommentarer:

  1. Bara så att du vet så är din blogg väldigt uppskattad.
    Men om du inte har ork så är det så
    Lite kul också att vi har väldigt lika portföljer, din är dock "lite" större, men en dag så ska jag bli lika stor som dig, ha det bra och hoppas du fortsätter skriva

    SvaraRadera
  2. Fortsätt gärna, mycket uppskattat.
    Dina inlägg är generellt uppskattade.
    Tack!

    SvaraRadera
  3. Intrum har jag tamigtusan gett upp på sedan en tid tillbaka. Visst lockar det ibland men jag hugger mig själv med kniv i handen hellre än trycka på den köpknappen nu.

    Däremot har det blivit lite nya norska innehav de senaste veckorna...Aker BP, Austevoll Seafood, Norske Skog och ngn fler som jag inte minns nu i stunden. Säkert nya fallande knivar som jag kan ägna mig åt att försöka fånga ett tag.

    Trevlig Kväll Farbror !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför inte köpa Intrum? En liten position kan man ju kosta på sig, fin DA, kvalitativt bolag och hyggliga belåningsvärden hos Avanza. De sparkade ut SBB från superlånet, Intrum ligger kvar... just say´n...

      Radera
    2. Väldigt hög DA i Intrum nu men vad hjälper det om de samtidigt drämmer till med en rejäl nyemission. Nu skall jag (nog) avvakta vidare köp till dess att skuldkvoten minskar ned till de satta målet.

      Radera
  4. Ohno, jag får alltid en släng av krupp när någon hotar med att avvika från sina bloggrutiner. Men det är bra att du lyssnar inåt och agerar om det behövs. För egen del skulle jag nog tycka att det vore lite stressande att ha en bestämd tid som jag måste leverera ett inlägg på. Fast det innebär kanske också att jag går miste om läsare som gillar pålitliga bloggare. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är lite trist att bryta en väl invand rutin men kanske är det bättre att skriva när lusten finns där. Vi får se om jag ångrar mig efter några veckors uppehåll.

      Radera
  5. Det där med ett regelbundet inlägg jag provat och det föll mig inte riktigt i smaken, skrivande gör sig bäst när skrivlusten infaller tycker jag och då skriver sig inlägget självt.

    Det är trevlig med dina sifferraporteringar och alltid en källa till inspiration!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det skall inte kännas som ett ok på ens axlar utan komma utav lust.

      Radera
  6. Väldigt uppskattat att läsa. Själv skriver jag ett inlägg i månaden, gillar att föra lite dagbok men har inte tid att producera mer för tillfället. Gör inte så många affärer heller som är värda att skriva om, utan det blir mest att aggregera kassa och amortera belåningen i portföljen. Hade hoppats att en värdeuppgång skulle sköta den saken, men den lyser med sin frånvaro, ligger back sen i början av året tyvärr, så det blir att trycka in slantar från annat håll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja månadsuppdateringen tänker jag behålla. Någon ordning får det allt vara.

      Jag ligger väl plus strax norr om 4% för i år så det är inte direkt någon superutveckling för mig heller. Ingen belåning dock vilket känns bra.

      Radera
  7. Första gången jag skriver här men jag tittar in här varje söndag och uppskattar din blogg och övriga kommentarer. Gillar regelbundenhet och tonen på bloggen, ger mig inspiration. Hoppas du fortsätter, kan Sparo skriva varje dag, kan väl du skriva en liten text varje lördag?
    Ha en fin söndag/Snål-Jonas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja Sparo och även DividendStory är otroligt produktiva men så många ord som de producerar bara under en månad har jag nog inte i mig ens om jag får ett år :-)

      Det är inte omöjligt att jag plockar upp veckotråden igen.

      Radera
  8. Mikael Aslan2023-04-16 19:12

    Bättre sent än aldrig. Jag köpte 80 Skanska. Fortsätt kämpa!👊

    SvaraRadera