lördag, mars 18, 2023

Veckan som gick (11:2023)

Sweet baby Jesus! 

Det har varit en väldigt intensiv börsvecka med (för) många köp. När den där bankkollapsen i USA spred oro över börshaven så löste en hel del kurslarm ut och stressade fram alldeles för många affärer hos mig. Jag agerar verkligen inte som den farbror jag är utan mer med ungdomlig fantasi om än det ena än det andra och drabbas allt som oftast av för tidig utlösning av kassan. 

Jag har övervägt att göra en utdelningsprognos för året men har inte riktigt funnit vare sig lust eller energi till det. Veckan som gick visar också hur svårt det är att göra en bra prognos i början av året om det stökar till sig och man är lite mer aktiv än vanligt. Ökar jag nettoutdelningen procentuellt lika mycket i år som förra året så bör utfallet bli någonstans i närheten av 545.000 kronor men så var 2022 extrautdelningarnas år och 2023 verkar bli mycket magrare på den fronten.

Här nedan följer bekännelser från en börsmissbrukare.

Handelsbanken
$SHB är ett nytt innehav i portföljen (exklusive Industrivärden/Lundbergs) och som ni kan se så plockade jag på mig fler och fler aktier på väg ner mot bankakuten. Sammanlagt äger jag nu 580 aktier. Vi får se om det blir några fler kommande veckor.


Prudential Financial Inc
$PRU drogs med i den allmänna börs-baissen och jag passade på att fånga upp lite aktier. Sammanlagt äger jag nu 280 stycken.



Bank of Nova Scotia
Även $BNS drogs med och jag plockade upp 25 nya aktier.

Vanguard FTSE All-Wld High Div Yield UCITS ETF USD
Jag hade det lite obekväma antalet 272 andelar i $VGWD vilket fick mig att pynta upp för 8 andelar till. Bara direkt nödvändiga köp som ni förstår.

Intrum
Kurslarmen pepprades ut under veckan och jag plockade på mig ett par hundra aktier till. DA ligger nu på över 12% vilket skickar upp en rätt rejäl röd flagg. Vi får se hur hållbar den utdelningen är, om den ens står sig i år trots vad ledningen än må ha meddelat. 

Embracer
För att finansiera min skenande köpfrenesi så blev jag tvungen att sälja av något. Hela mitt innehav i Embracer rök. Med förlust dessutom. Troligtvis helt fel tillfälle att kliva av.

Öresund
Jag halverade mitt innehav i början på veckan genom att sälja av 500 aktier. Cirka 12% vinst på lite drygt ett halvår. Trots börstappet så handlas aktien fortfarande med substanspremie och jag bidar min tid lite innan jag ökar igen.   

XACT Sverige
Ännu en liten påfyllning i en ETF. 25 nya andelar plockades in och sammanlagt äger jag nu 200 stycken. Bekvämt innehav.


Sampo Oyi SDB
Same procedure här. Sampo drogs ned och jag fiskade upp 10 aktier till. 420 totalt nu.



Enbridge Inc
20 nya aktier fick det bli. Totalt 420 stycken nu.


Peab
Jag vet inte vad jag skall tro om bygg just nu men Peab kammar hem lite småuppdrag från offentlig sektor mest hela tiden så jag biter ihop och fortsätter köpa lite då och då. 100 nya aktier blev det i veckan. Totalt 3700 stycken nu.



Ja jädrar vad 2023 börjar likna 2022 när det gäller portföljutveckling för mig. Nu ligger jag minus på året i alla fall och även om det är lite tråkigt så är det ju fint med ett rejält kurstapp nu när den svenska utdelningssäsongen drar igång på allvar. 

Det sammanlagda portföljvärdet är i skrivande stund 16.409.363 kronor med 105.000 kronor i kassan. En minuspost på -636.833 kronor eller -3,7% plitas alltså in i protokollet.

Trevlig helg!

13 kommentarer:

  1. Mikael Aslan2023-03-18 12:06

    Sålde av OEM.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en mer hanterlig mängd transaktioner under en vecka. Jag siktar på det nästa vecka.

      Radera
  2. Köpte de 4 Storbankerna. Volvo B, Coor, Sampo å säkert ngt annat oxå (som jag inte minns just nu). Veckans börsrörelse vet jag inte men YTD är det -0,65% nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir nog fortsatt motigt så det gäller att försöka hålla igen lite med inköpen men de där jäkla kurslarmen triggar mig rätt ordentligt. Skönt att du också lutat dig mot köpknappen under veckan.

      Radera
  3. Minus på året här med, ligger ganska tungt i bank och finans, med hopp om att de nån gång ska få lite luft under vingarna. Det började bra men sen gick luften ur bankväsendet helt och hållet. Fattar fortfarande inte vad Swedbank och Nordea har med små nischbanker i USA att göra, men det vet säkert Mr Market som sänkte Swedbank som en sten från himlen. Ligger väl -350000 kr eller nåt sånt för veckan som gått. Brukar börja bra på morgonen med kanske +12000, men sen framåt kvällen, typ -70000 eller -120000 kr. Då stänger man bara av telefonen och går och lägger sig. Bryr mig egentligen inte så mycket om portföljvärdet om det inte hade varit för de högre räntorna på belåningen. Hade planerat för att sänka belåningsgraden med hjälp av en börsuppgång under 2023, men det sket sig ganska rejält. Tänkte väl att börsen inte kan gå - två år i rad, men inget är omöjligt tydligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det globala banksystemet verkar vara komplicerat och inte jättestabilt direkt. Jag hoppas det mest är oro och inte riktig fara som fortplantar sig likt vågor på börshaven just nu. Att plocka in Handelsbanken på en kurs under bokfört värde känns som ett bra långsiktigt läge även om det är lite nervöst. Minsta lilla så börjar våra marknadsgenier till politiker knorra om inställda utdelningar etc.

      Radera
    2. Marknadsgenier ja... Det var ett nytt och bra ord ZS!

      Radera
  4. Du är inte ensam, jag har köptåköptåköpt i veckan. Men också sålt för att kunna köpa, Essity och Avanza fick lämna. Rätt eller fel får tiden utvisa...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Få saker som triggar min köplust så mycket som en rejäl nedgång. Det är min typ av rea det. Esssity äger och tror jag på fortsatt. Avanza känns som en bra framtidsaktie men ibland måste man sälja för att kunna köpa annat.

      Radera
  5. Inväntar löning och Avanzas återbetalning av källskatt, sedan blir det nog köp i olja, teleoperatörer, skog och dagligvaror. Kommer vänta med bank, bygg och fastighet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den där källskatten väntar jag också på. Vi får se vad som dippar mest, det blir nästa inköp troligtvis.

      Radera
  6. Usch ja ZS, det var en riktigt tuff och mardrömslik vecka. Rejält ner i stackars portföljen. Kanske dags söka nåt tröstbidrag, finns säkert några sådana i det digra bidragslexikonet, men just det, vi är inte kvalificerade till sådant. Vi får göra som vanligt och kämpa vidare helt enkelt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi nettoinbetalare får nog tyvärr fortsätta på inslagen väg för att då och då höra vänstersidan förklara att det är vår tid att bidra nu. Skönt att en del saker är sig likt i alla fall.

      Radera