lördag, mars 11, 2023

Veckan som gick (10:2023)

Min börsvecka började med att jag skalade av lite pengar från en aktiefond som jag har haft sedan urminnes tider hos gammelbanken SEB. Lite turlig tajming kan man tycka då börsen har kanat nedåt en smula under veckan. I långa loppet kanske det visar sig vara ett mindre bra beslut. Det är det som är det fina med börsen, vem som helst kan få rätt eller fel när man granskar ett enda beslut över tid.

Jag var alltså stadd vid kassa redan när veckan började men i fredags när det verkligen brakade loss var jag begravd i jobb och på kvällen bar det av till lokal för lite förplägnad så någon direkt shoppingrunda under fredagsrean hann jag inte med.

Ett par transaktioner hann jag dock med under första halvan av veckan. 

Kindred Group
Jag skalade av mitt innehav i Kindred lite under veckan. Jag har hovrat den där säljknappen rätt många gånger utan att slå till. Nu slog jag till och skalade av 500 aktier ned till ett totalt innehav om 1000 stycken. Jag ligger just nu +/-0 inklusive utdelningarna i min position och inväntar nog nästa kvartalsrapport innan jag agerar igen. 




Crown Castle Inc
Jag tog in ett nytt innehav under veckan. Att köpa fastighetsbolag/REIT i dessa tider känns ju inte smart kanske ni tänker? Kanske inte, men $CCI är nischade mot en bransch som ändå känns ganska framtidssäker och där inflationskostnader bör vara enkel att föra över till kunderna. Bolagets outlook för AFFO under 2023 var dessutom positiv. Jag har endast en startposition om 25 stycken aktier än så länge men jag hoppas på att kunna utöka den kommande veckor.



Det sammanlagda portföljvärdet är i skrivande stund 17.046.196 kronor med 150.000 kronor i kassan. Ett respektabelt tapp på 572.394 kronor eller -3,2% under veckan alltså.

Trevlig helg!

6 kommentarer:

  1. Mikael Aslan2023-03-11 14:45

    Nytt innehav i form av Inwido inköpt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inwido och Nordic Waterprofing har jag tittat på tidigare men "missat" att köpa. De är båda på min bevakningslista.

      Radera
  2. Precis som dig försvann fredagen kvickt och noterade inte nedgångarna förrän senare på kvällen, jobbar man så jobbar man... En rejäl skakning i denna SVB... Alecta har gjort bort sig rätt kraftigt med sina försäljningar i svenska storbanker som investerades i SVB... Nej det där med fonder känns sådär, är mer och mer övertygad om att själv är bäste dräng faktiskt.

    Mitt P-värde dök ordentligt liksom ditt. Tuff vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja att lita blint på fondförvaltare känns inte tryggt. Jag kör både fonder och aktier där jag kan för att sprida risken.

      Radera
  3. Lukas 10:23
    Min bönevecka började med att jag var nere på mina bara knän och bad att alla fantastiska utdelningsaktier skulle gå ner i pris, så jag hade råd att köpa... och si, det gjorde dom! Tacka de högre makterna! Jag var uppe i ett gudomligt rus tills jag upptäckte att plånboken var ju tom....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd med tom plånbok för i dag rasar det mer.

      Radera