lördag, februari 18, 2023

Veckan som gick (7:2023)

Det där med att bygga kassa går sådär får jag erkänna. Nu har jag inte ens karaktär nog att invänta pengar in i form av utdelningar utan köper dessutom upp den pyttelilla kassa jag redan har (hade).

Rapportperioden har varit intensiv och precis som vanligt brukar jag skumma sammanfattningen/höjdpunkter när rapporterna för mina bolag presenteras och bedömer om jag tycker om vad jag läser. Tycker jag om vad jag ser i texten så gör jag samma tankevurpa nästan varje gång. 

- "Idag kommer aktien gå upp!"

Efter det så kanske jag surfar in på någon finanstidning eller twitter och får då reda på att förväntningarna på mitt bolags resultat var MYCKET högre än utfall och aktien rasar. Jag kliar mig lite i huvudet och tycker det är synd att de förväntansfulla inte höll nere sina förväntningar. Efter ett tag så kommer jag ihåg att jag ju faktiskt gillat vad jag läst i senaste rapporten och fortsätter min dag som om ingenting hänt.

Ett par köp har det blivit under veckan men endast ett värdepapper har jag handlat. Läser man föregående mening med rätt tonfall och satsmelodi så låter den nästan lite filosofisk. Eller är jag måhända bara lite transaktionsstörd? 

Johnson & Johnson
JNJ fortsätter ner och jag verkar ha surrat mig själv vid masten. Mitt sista köp för veckan ser lite lustigt ut men det är Avanzas grafer som ställer till det. Köpet skedde till 156.98 USD och dagslägsta var 156.62 USD. Sammanlagt äger jag nu 195 stycken aktier och ytterligare fem stycken lockar av förvisso helt irrelevanta skäl. 




Veckans värdeutveckling slutade i dur med en modest ökning på 202.102 kronor eller +1,2%. Det sammanlagda portföljvärdet är i skrivande stund 17.768.352 kronor med endast 30.000 kronor i kassan. 

Trevlig helg!

9 kommentarer:

  1. Mikael Aslan2023-02-18 14:42

    Jag har köpt fler bolag och försöker att skapa mer utdelning ökade Bahnhof SEB, SHB Tietoevry och Proact IT. Sålt två bolag som slopade utdelningen. Det ena är Castellum där Akelius vill styra mer och mer. Det andra är Elux som är mer konsument beroende och därmed påverkas av att konsumenten inte har råd att konsumera lika mycket p.g.a. inflationen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ser ut att vara fina köp. Jag har ibland sneglat på Bahnhof men än så länge inga köp. Jag såg ett utdrag ur senaste VD-ordet och han verkar inte rädd för att sticka ut hakan direkt.

      Radera
  2. Tycker VD:n är ingen Svensson direkt. Behövs i vårt land. Det piggar upp. Kanske lägger in bevakningspost.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag borde också göra det men kassan är i stort sett slut.

      Radera
  3. Att hålla kassa är inte enkelt inte... Kämpar själv och har också fallit dit ett par gånger redan, men känns ändå rätt bra då innehaven och utdelningarna ökat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har lovat bot och bättring så många gånger att inte ens jag går på det längre. Men nu skall jag bygga upp kassan.

      Radera
  4. Back in town efter ett långt uppehåll. Hoppas att allt är väl, skall börja läsa och skriva mer kontinuerligt nu :)

    SvaraRadera
  5. Har som alla backat i Castellum, men förmodar att det beror på att det bolaget är kopplat till fastigheter och nuvarande ränteläget? Men jag har inte sålt av någonting, och fortsätter ha en rejäl sparkvot så får vi se hur snabbt det går?

    SvaraRadera