söndag, juni 05, 2022

Veckan som gick

Inga köp eller sälj har genomförts under veckan tyvärr. Som lök på laxen har dessutom portföljvärdet tappat en aning. Det sammanlagda portföljvärdet är i skrivande stund 17.250.659 kronor. En minskning med 145.000 kronor eller -0,8% från föregående vecka.

En rolig portföljhändelse under veckan var när aviseringen om utdelningen från Sampo ka-chingade i mobilen. Hela 17 lax plus växel ville Sampo ge mig. Men så var det där med den höga källskatten på finska innehav. Nog för att Sanna Marin är vacker men jag tycker hon vill ta oskäligt mycket av mina pengar. Nåja har jag bara tålamod och får behålla livhanken så skall nog Sanna bli tvungen att lämna tillbaka pengarna.

Idag blir eventuellt premiärdoppet i havet av. Vattentemperaturen verkar ligga runt 14 grader så det blir nog inte ett långvarigt besök i plurret.

Trevlig söndag!

6 kommentarer:

  1. Kan tipsa om SEBs artikel om detta: https://seb.se/media/finska-regler-om-beskattning-av-utdelning-pa-finska-aktier Du kan fylla i blankett 6164r + bilageblankett 6167r. Bör spara några tusenlappar för dig. För mej, lönar det sig ej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Jag har mitt innehav i en KF hos Avanza och måste nog snällt vänta i 3,5 år innan jag får tillbaka skatten.

      Radera
  2. Ett sedvanligt gissel dessa obehagliga källskatter (inte kälkskatter som mobilen envisas med varje gång ordet ska skrivas.. ), fick också betala flera tusen i källskatt på sampo. Förstår inte varför detta inte går att lösa bättre

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä det äriktigt trist i vanliga fall och extra trist med finska innehav där man får ligga ute med så stor andel pengar.

      Radera
  3. Man kan ju tycka att europeiska länder kunde enas om något bättre, eller varför inte slopa källskatten helt och hållet. Den känns helt meningslös, förutom för mottagaren som får "låna" gratis pengar i 3 år. Finnarna är väl värst med sina 35%, sen kommer Frankrike med 25%. Vet inte hur det blev med Norge, där var det ett himla hattande med banketter hit och dit till Avanza, trots att man hade aktierna i en KF. Har inga norska innehav längre, så det löste sig den vägen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag löste också mina norska affärer genom att avsluta dem :-)
      Finns så många bra alternativ som det är.

      Radera