söndag, juni 26, 2022

Veckan som gick - Midsommar

En alldeles fantastisk midsommarhelg fick kröna den här veckan. Den sedvanliga midsommarlunchen kunde utan svårighet intas utomhus under bar himmel. Sill, potatis alkoholfri öl och egenkryddad snaps avnjöts i behövlig skugga.

En lättare promenad i grannskapet

Efter middagen var det dags för diverse förlustelser med familjen för att få upp pulsen lite. Det är alltid ett risktagande att utrusta en såpass dålig förlorare som min hustrun med hårda projektiler. Matcherna avlöpte dock väl med endast enklare förolämpningar och de obligatoriska fuskanklagelserna.



Hela sex olika affärer hann jag med denna kortvecka.

Peab
Peab köpte jag vid två tillfällen under veckan. Först 100 stycken i måndags och ytterligare 200 i torsdags när dippen fortsatte. Sammanlagt äger jag nu 1300 aktier och är öppen för att öka på ytterligare.



Vanguard FTSE All-Wld High Div Yield UCITS ETF USD
Petrusko påminde i veckan om den intressanta etf:n VGWD. När det är lite oroligt på marknaden och man kanske behöver lugna nerverna efter att ha köpt ett knippe SBB så passar en sådan här etf utmärkt. Jag startar upp en position på 100 andelar så får vi se om jag ökar upp vad det lider.

iShares Core FTSE 100 UCITS ETF GBP
I samband med att VGWD togs in i portföljen städades IUSZ ut. Den köptes in i början av januari i år och såldes alltså i veckan med ett mycket blygsamt minus (ink utd). Helt ok för att vara 2022 känns det som.

XACT Norden Högutdelande
Ökade på innehavet med ytterligare 100 andelar. Sammanlagt äger jag nu 2100 andelar vilket på nuvarande kurs ger en vikt av knappt 2% i aktieportföljen (exklusive övriga fonder). Även i detta innehav är jag villig att öka över tid.

Investor B
Jag anser mig vara mer än fullinvesterad i Investor men det verkar inte hindra mig från att köpa fler aktier. Ett ganska sansat inköp om 100 aktier gör att jag nog kan förlåta mitt lilla snedsteg. Sammanlagt äger jag nu 10600 aktier vilket ger en vikt på över 13% av aktieportföljen (exklusive fonder). Lite av en tjockis men jag gillar dem ju.

Samhällsbyggnadsbo. i Norden B
Sweet baby Jesus! 
- "Fortsätter idioten att köpa SBB B!?"
Ja jag köpte några till i veckan då kursen sjönk ytterligare. Det blev dock endast 100 stycken den här gången. Ena stunden blir man lugnad när man hör fastighetsexperten Peter Norhammar lugnt förklara nuläget inom fastighetssektorn för att sedan drabbas av panik när Börspodden sprider rykten om att kassan är helt slut eller i vart fall låst från att användas (känns som en ganska kass kassa om den inte får användas). Nu får det nog räcka i alla fall vilket jag alltid verkar säga efter att jag köpt fler.



Veckan slutar med ett litet plus och portföljen ökar med 69.053 kronor eller +0,4%. Det sammanlagda portföljvärdet är nu 15.992.831 kronor varav 491.000 kronor i kassan.

Trevlig söndag!

6 kommentarer:

  1. Har dragit åt mig öronen i den där SBB. De förefaller kunna droppa -7,8% varje handelsdag. Tveklöst verkar inte mycket förtroende finnas kvar alternativt har blankarna lyckats väl med sitt kampanjande. Själv har jag ingen aning, men det ska bli intressant att få facit längre fram i tiden. Kanske kan lära mig mycket av det spektaklet.

    Men nu börjar det bli så billigt där att man kan kasta in några tusen stycken :) Kanske till veckan....

    Tänkte på dig där när jag såg väderprognosen att det skulle bli 30 grader varmt i Gbg. Idag ska det tydligen bli 28 här uppe. Det är för varmt för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Något lurt måste det gärna vara i SBB med tanke på ett det tillkommer blankare på dessa nivåer. Jag tror att en av dem iofs täckte sin position i veckan.

      Ja vi var varmast i Sverige på midsommarafton! Jag undrar om det någonsin hänt förut. Jag tog dessutom ett svalkande dopp vilket jag inte heller tror har hänt på en midsommarafton.

      Radera
  2. M****l A***n2022-06-26 10:39

    Två veckors semester så tar det lugnt. Hälsade på släkt i Finland och kom hem igår. Ledig även den kommande veckan. Tar det lugnare med börs ( kollat 4ggr och kommer att göra så kommande veckan).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan nog vara klokt att ta lite semester även från portföljen. Lite svårt bara.

      Radera
  3. Köpte även jag lite mer SBB B och D i torsdags. Har idag kompletterat med lite K2A Pref och Xact högutdelande. Helt otroliga kassaflöden man kan köpa in sig i numera. Poolen har gått för högtryck hela helgen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det känns så på pappret men frågan är vad som döljer sig under ytan som kan torka upp kassaflödena. Reder detta upp sig till fastighetsbolagens fördel så har vi haft ganska fina ingångslägen nu.

      Pool måste vara härligt i den här värmen. Jag promenerar ned till havet och doppar mig men då måste man ibland dela badvattnet med en och annan brännmanet.

      Radera