lördag, april 02, 2022

Utdelningar och utveckling i mars

Det är dags att stänga böckerna för Q1 2022. Det har varit lite av en berg-och-dal-bana som i ärlighetens namn mest bestått av en hejdundrande nedförsbacke, men så den här sista månaden i kvartalet kom det en liten uppförsbacke till slut. Värdemässigt så ligger jag tyvärr trots uppgången i mars ungefär en genomsnittlig årsavkastning minus på året än så länge.

Avanza släppte en riktigt trevlig nyhet i veckan och tog bort taket på 50.000 kronor i räntefri kredit. Vips så försvann räntan på mitt lilla aktielån. Beviset på att jag kan ha ett visst ohälsosamt förhållande till aktieshopping visade sig nästan omgående då jag passade på att handla 500 stycken SBB B när den dök 7-8% i fredags. Det återstår att se hur mycket den dyker på måndag efter att SBB tvingats göra lite "justeringar" i sin redovisning. Ett ytterligare dyk på 10% kanske får mig att öppna plån... ähm... krediten igen. I min förra månadssammanställning så gjorde jag prognosen att jag skulle sitta still i båten och inte nyttja krediten. Den prognosen var inte mycket värd.

Avanza-portföljen har varit jämnast i år troligtvis på grund av dess lite mer globala sammansättning. Detta gör att den även i ökningsmånader laggar lite jämfört med min mer svenska portfölj på SEB.

Avanza


SEB

Det sammanlagda portföljvärdet vid månadens slut landar på 18.050.855 kronor med 0,6% belåningsgrad men trots det cirka 45.000 i likvider. Det är en ökning värdemässigt med +4,5% från föregående månadsavstämning. 

En helt ok utdelningsmånad har det också varit.

3M - 1.427,57 kr
American Water Works Co - 728,75 kr
AstraZeneca - 3.618 kr
Arbor Realty Trust - 3 484,70 kr
Axfood - 400 kr
Cibus Nordic Real Estate - 829 kr
Enbridge Inc - 2.628 kr
Essity B - 10.500 kr
Invesco EQQQ NASDAQ-100 - 103,15 kr
Invesco S&P 500 High Div Low Vol - 2 618,20 kr
iShares Core FTSE 100 UCITS ETF GBP Dist - 209,16 kr
Johnson & Johnson - 1.552,50 kr
Main Street Capital Corp - 862,79 kr
Main Street Capital Corp (extrautd.) - 294,87 kr
Microsoft Corp - 566,20 kr
NorthWest Healthcare - 796,64 kr
Pfizer - 1.200,78 kr
Prudential Financial Inc - 2.885,83 kr
SEB A - 12.000 kr
XACT Norden Högutdelande - 2.771 kr

Om jag inte sammanställt ovan oerhört sexiga lista lite slarvigt så bör den totala utdelningsskörden för mars månad bli 49.477,13 kronor brutto (39.025,35 netto). Det ger en ökning mot föregående år för mars månad på +250%. Att visa ökningsprocent på månadsbasis säger egentligen inte så mycket då en del bolag flyttar runt sina utdelningar i kalendern från år till år. Det är på årsbasis som är viktigt naturligtvis. 

Vilken dag som helst så kanske jag får tillbaka källskatten som jag betalt på mina utländska utdelningar. Avanza verkar lagga allt mer med just den återföringen av skatt. Den utländska portföljen börjar bli rätt stor och källskatten börjar också bli av betydande karaktär nu. För 2019 rör det sig nog bara om drygt 5.000 kronor dock (om vi får tillbaka 100% det vill säga).

Trevlig helg!

4 kommentarer:

  1. Kanske man måste börja använda det där med belåning. Står helt utanför den delen och har alltid så gjort. Det blir väl lite hävstångseffekt både uppåt och neråt ?

    Berätta mer, tala till mig som om jag vore en 4-åring, om varför detta 0% lån är så bra och om 0% verkligen är 0%. Vad är farorna ? Jag är en total novis.

    Grattis till exceptionell utdelningsökning !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skaffade krediten från första början för att inte behöva tänka på att ha likvider på kontot när avkastningsskatten skall dras.

      En annan fördel för mig som är fullinvesterad är att jag inte behöver avstå några fina köplägen bara för att kassan är tillfälligt slut. Din kassa är väl fortfarande välfylld och behöver ingen kredit av den anledningen i alla fall.

      Radera
  2. Vi kör också lite belåning till och från. Nu är vi dock skuldfria med en ohälsosamt stor kassa.

    Härligt pengaregn, i april lär det blir ännu bättre, min prognos säger ca 60000 kr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte gjort någon prognos men bättre än mars lär det bli. Förra året fick jag 122.000 i april men då hamnade både SEB och Essity i april och inte mars som i år.

      Radera