lördag, april 16, 2022

Veckan som gick

Påsken är här och en kort börsvecka är slut. Här i Göteborg visar sig påsken från sin bästa sida med blå himmel och värmande solsken. Påskharen har dessutom varit här och gömt lite godsaker till barnen. Kul att haren fortfarande kommer trots att barnen kanske börjar bli lite för gamla för sådana här barnsliga upptåg. Ibland tror jag att de spelar med för att göra mig glad.

Utdelningsmässigt börjar jag närma mig mina första 100k netto för året och bör passera förbi nästa vecka. Utdelningarna är tyvärr redan spenderade innan jag ens fått dem och kommande kommer (troligtvis) gå till att beta ner belåningen. Belåningsgraden i portföljen har dock redan minskat ner till 0,3% så det är verkligen ingen ko på isen. 

Ett par affärer hann jag med denna kortvecka.

Samhällsbyggnadsbolaget i Norden
Det är fortsatt turbulent runt SBB och aktien fortsätter att tappa mark. Jag har tagit ett litet bet på att det är turbulens av mer övergående natur och har börjat bygga en liten position i bolaget. Det knorras bland annat över belåningsgraden. Till det svarar jag;
- "Bah!" och köper fler aktier på kredit... 
 Sammanlagt har jag nu 1500 aktier vilket skall ge mig en månadspeng på 165 kronor. 


Warner Bros Discovery Inc
Så damp då äntligen avknoppningen från AT&T ner i portföljen. Kanske var det tur att Avanza var lite sena på bollen då aktien hann stiga en aning innan jag fick lägga tassarna på säljknappen. 169 aktier tilldelades jag och 169 aktier åkte ut vid försäljningen. Rätt eller fel får tiden utvisa men jag var helt enkelt inte sugen på att äga WBD.


Kort börsvecka till trots, ett år som 2022 lyckas även en kort vecka leverera ett minus i utvecklingen. Det sammanlagda portföljvärdet landar på 18.041.850 kronor vilket ger en minskning på 85.528 kronor eller -0,5%.

Glad Påsk!

4 kommentarer:

  1. Hallå ZS! Snart netto 100 tkr är bra marscherat! Jag blev lite besviken över uteblivet catching imorse, trodde wpc skulle inkomma... Resonerat likadant vad gäller sbb o snittade ner mig. Några större räbtehöjningar tror jag inte på men oavsett har sbb vad jag förstår bra innehav.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä vi får vänta på WPC till nästa vecka tydligen, men den som väntar på något gott...

      Jag tror det finns bra möjligheter i SBB nu då mycket stök verkar vara kopplat till Viceroy och en rapport som skall spela deras blankningsposition i mål.

      Deras upplåning verkar ju inte vara i någon akut fara heller då löptiderna är relativt långa.

      Radera
  2. Fina köp och härligt med utdelningsregn!

    SvaraRadera