lördag, april 23, 2022

Veckan som gick

Portföljen rasar vidare men tack vare utdelningarna så håller sig belåningsgraden kvar på cirka 0,2%. Alltid något att glädja sig åt. 

Inga aktieinköp har gjorts under veckan.

Det sammanlagda portföljvärdet rasar denna vecka hela 388.517 kronor eller -2,2% och landar på 17.653.333 kronor.

Det är mycket nu på jobbet samtidigt som det nu är dags att vårrusta hus, fritidshus, trädgård och båt så någon ork verkar inte finnas för blogginlägg tyvärr.

Ha en trevlig helg!

6 kommentarer:

  1. Det känns som att årstiden och det fina vädret piskar på oss. Det är lätt att tro att man orkar för att det ofta är lustfyllt med vårsysslor, men även det tar energi. Bra att du prioriterar! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja energikrävande är det helt klart och på något konstigt sätt så laddar det ändå batterierna att fixa i trädgård och liknande.

      Radera
  2. Ja hela helgen gick åt till diverse utomhusaktiviter, och även här blir det en del inköp av saker som gått sönder, är slitet och behöver fixas till. Vi har legat på latsidan se senaste två åren gällande tomt och trädgård, men nu är det dags att ta tag i vissa saker, t.ex. gräsmattan. Servade gräsklipparen igår t.ex., ny olja, tändstift, samt slipade knivarna. Vill verkligen ha en eldriven klippare som inte luktar, brölar och har sig men kan inte riktigt motivera kostnaden än. Har i övrigt en helt fossilfri uppsättning verktyg.

    Ja börsen åkte nedåt lite i fredags, men så är det. Ibland går de tupp, ibland ner. Nu är det ett krig i närområdet samt oro för stigande räntor (kan göra aktiemarknaden mindre attraktiv) men samtidigt högs räntorna från löjligt låga nivåer, vilket gör att jag kan tycka att det är en omotiverad oro. Räntor är ändock en kostnad som bolagen ska förhålla sig till. Banker kan vara bra att äga i denna miljö.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag körde några säsonger med en handjagare när jag klippte gräsmattan men det blev till slut för jobbigt och klipparen förolyckades tyvärr vid ett vredesutbrott där jag drog den över huvudet ner i backen allt vad jag kunde.

      Jag sitter mest still i börsbåten nu men snart får jag väl börja att köpa igen.

      Radera
  3. Ja du, jag har ägnat mig åt aktier sedan 2008 men konstaterade till sambon häromdagen att detta är i det särklass tråkigaste aktieåret hittills. Förmodligen beror detta även på att jag under tidigare börskrascher inte hade så mycket pengar som nu, det blir ju mer markant när man ser portföljen backa med 50000 var- och varannan dag...

    Har dock ingen panik och köper när jag kan, men glädjen i ett bra fyndläge (som man tror) försvinner en smula via insikten att börshelsiket förmodligen ändå backar mer i övermorgon, dagen efter det och så vidare.

    Jaja, utdelningarna blir bra i alla fall - man får glädjas åt det lilla :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, det gäller att fokusera på det positiva. Så länge utdelningarna ramlar in så kan man ju fortsätta att köpa. Lite fyndlägen bör ju uppstå nu om man bara tittar.

      Radera