lördag, oktober 16, 2021

Veckan som gick - köpen som uteblev

Idag har sonen en fotbollscup och det regnar inte ens ännu! Tack och lov så blåser det 15 m/s i medel och 19 i byarna så vi som står vid sidlinjen inte blir allt för bortskämda.  Det har varit en mycket hektisk jobbvecka och jag har tyvärr inte orkat sätta av någon tid för nya inköp. Inte ens en liten etf har jag orkat köpa.

Nåväl veckan slutade på ett rejält plus den här gången och då får man glädja sig åt det istället föf att gräma sig över missade inköp. 

Det sammanlagda portföljvärdet är i skrivande stund 18.095.208 kronor varav 327.000 kronor i kassan. En ökning med 562.882 kronor eller +3,2%. Jag får passa på att säga hej till 18 miljoner igen. Vi får se hur långvarigt mötet blir den här gången. 

En del kanske förfäras över ett portföljvärde som svänger med över miljonen på bara en handfull veckor. En förståelig reaktion kan jag tycka men inget jag själv känner. Portföljen har svängt förr och den kommer att svänga igen. Det viktiga att komma ihåg är att tänka rationellt när det svänger som mest. Inga panikförsäljningar!

Trevlig helg!

8 kommentarer:

  1. Grattis!
    Då slipper vi se dig dyka i soptunnor efter pantburkar.
    Visst är man rationell, men jag märkte ändå av att humöret sjönk en aning (dock inte så mycket som börsen).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst påverkas man av en svängig portfölj på gott och ont. Ingen dumpster diving för mig kommande vecka.

      Radera
  2. Otroligt härliga siffror! Hur länge ska du spara/stanna i get rich-fasen? Jag tänker att man någon gång kanske vill minska risken något, eller du kör 100% aktier för all tid och framtid?

    Små svängningar kan man klara utan problem, men jag erkänner att jag hade lite svårt att koncentrera mig på jobbet när vår portfölj störtdök 30% förra året. Då mådde jag faktiskt riktigt dåligt någon dag eller två innan man hade sansat sig. Vissa innehav inom finans och frakt/olja dök med över 50%. jag antar att dina innehav tappade många miljoner då... det var inget som påverkade att tappa kanske 5 miljoner på två veckor?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har väl börjat fundera på om det kanske snart är dags att tacka för mig i arbetslivet men någon absolut deadline finns inte ännu. När så väl sker så kommer jag sannolikt fortsätta hålla 100% aktier och aktiefonder.

      Jag tappade drygt fyra miljoner på en månad och jag kunde naturligtvis hålla mig för skratt. Min största rädsla då var inte tappet i portföljvärde utan risken för flertalet nyemissioner som jag i sådana fall inte hade likvider nog för att delta i. Då hade jag blivit utspädd vilket får en mer långtgående effekt på min avkastning.

      Här är ett inlägg från den mörkaste tiden.
      https://zerostrategy.blogspot.com/2020/03/det-gar-sadar-nu.html

      Radera
  3. Sedan jag lade om till min nuvarande strategi känns det lugnare och lugnare faktiskt. Jag fokuserar som bekant på mätetal som nästan alla utgår från hur mina löpande kostnader/liv är understödda av min portfölj (eller pensionsfond som jag då skojar till det) långsiktigt.

    Helt oberörd är man naturligtvis inte, men likt dig försöker jag fokusera på fakta och inte rädslor. Fast då hänger jag överhuvudtaget inte alls på finanstwitter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finanstwitter kan vara en stor källa till kunskap men oftast är det bara trams. Dessutom tror jag vi både uppnår våra respektive mål utan att lystna alltför mycket på andra.

      Radera
  4. Stort grattis till 18M 👌🏽
    Jag har märkt under några veckor att min portfölj oxo har svängt väldigt stora summor upp/ner. Mitt tips är att istället titta på procenttal portföljen gått upp/ner. Visst man ser även totalen på kontot, men det blir lite lättare mentalt om man bara ser procent istället för rena kronor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man kan också titta på antal aktier som man äger om man köper regelbundet. Då ser man att det går åt rätt håll. Jag har själv inga direkta problem med svängningarna men så har jag hållt på väldigt länge också.

      Radera