lördag, oktober 02, 2021

Veckan som gick

Regnet bokstavligen öser ner. Jag sitter nyss hemkommen från en mycket blöt löprunda med kvällens kalops puttrande på spisen. En flaska Amarone Della Valpolicella skall förhoppningsvis ackompanjera vår måltid väl. Doften från grytan får det att riva lite behagligt i magsäcken, hungern har anlänt och kommer bara att bli mer påtaglig ju längre väntan blir. Nåväl hungern får vänta på sin tur för nu är det dags att redovisa veckans aktieköp.


XACT Norden Högutdelande
Jag följer min plan att bygga en position i ovan nämnda etf. Det går så sakteligen framåt och under veckan togs ett par kliv till på resan. Veckan började med att jag köpte på mig 325 andelar till. På tisdagen dippade börsen lite och så även detta papper. Det fick bli 200 andelar till. Jag äger nu 900 andelar och ni kan ju ana hur sugen jag är på att jämna till siffran upp lite. Jag gjorde några tafatta försök senare under veckan utan framgång. Jag agerar ofta dumsnålt har jag märkt när börsen verkar stå och vackla.

Microsoft Corp
Detta fantastiska mjukvarubolag! Jag är mycket positiv till Microsofts framtidsutsikter och önskar att jag köpt in mig i bolaget för länge sedan. Mitt intryck är att vallgraven blir både bredare och djupare när företag flyttar ut sina egenutvecklade mjukvarulösningar till molnet. Ett exempel är när legacylösningar i BizTalk skall uppgraderas, då blir det naturligt med Azure och dess logic apps som påminner mycket om BizTalks orchestrations. 5 nya aktier fick det bli och jag ämnar öka även denna position över tid. Sammanlagt äger jag nu 75 stycken.

Det sammanlagda portföljvärdet är i skrivande stund 17.554.284 kronor varav 363.000 kronor i kassan. En minskning med 496.355 kronor eller -2,7% jämfört med förra veckan.

Trevlig helg!

5 kommentarer:

  1. Två inlägg på samma dag. Det var inte illa.

    Det här tyckte jag var intressant:

    "legacylösningar i BizTalk skall uppgraderas, då blir det naturligt med Azure och dess logic apps som påminner mycket om BizTalks orchestrations"

    Spännande. Jag begriper inte ett enda ord... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaja...sorry. Det andra var från i fredags....

      Smaklig måltid !!

      Radera
    2. Tack! Kalops är en riktig höstfavorit för mig.

      Det tekniska tramset handlar till en viss del om vad jag gör om dagarna och inget man behöver förstå om man inte skall in och grotta runt i det.

      Radera
  2. Tycker det varit riktigt trist börs på sistone, men tröstade mig idag med ett mindre inköp på 65 Swedish Match. Borde köpt dem för ett årtionde sedan eller så, men nu får duga - så ska bygga upp det innehavet över tid :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir nog ett bra köp över tid. Jag har ägt dem sedan 90-talet och det har varit lönsamt. Både återköp av aktier och en riktigt fin utdelning är ju trevligt.

      Radera