lördag, mars 27, 2021

Veckan som gick

Tvärtemot förra veckans lite sura avslutning så spurtade denna börsvecka starkt in i mål. Jag ligger nu retligt nära ännu en ny miljonnivå. Det sammanlagda portföljvärdet är i skrivande stund 15.986.606 kronor och en ny ATH-notering är ett faktum. Jag är väldigt nöjd med veckans resultat som innebar en ökning med 297.529 kronor, men kunde inte börsgudarna slängt på ytterligare 15.000 spänn? Nåja girighet är en synd sägs det så jag lämnar både hädelser och önskningar därhän och försöker fokusera på kommande vecka istället. 

Jag vill dock hålla mig kvar på nuvarande vecka ett litet tag till. Som väldigt många andra privatinvesterare så sökte jag tilldelning vid introduktionen av Idun Industrier och precis som väldigt många privatinvesterare så fick jag noll (0) tilldelning. Hur många procents tilldelning fick jag då undrar ni?


Även ACQ Bure introducerades men där valde jag att stå över då jag indirekt får vara med på resan genom mitt innehav i just Bure Equity. I den introduktion verkar däremot alla fått en liten tröstpost om 75 stycken aktier. 

Endast två inköp mäktade jag i övrigt med under veckan som gick.

W.P. Carey
Det var dags att öka på mitt innehav i W.P. Carey med 30 aktier. Sammanlagt äger jag nu 350 stycken.

American Water Works Company 
Det är något med AWK som skänker mig ro. Invaggar mig i tryggheten att vi nog alltid kommer tycka att vatten är en bra grej. Kanske en falsk trygghet men så länge den skänker lugn så skall väl jag inte klaga? Se bara på bilden nedan och låt tryggheten skölja över dig likt en vattenspridare driven av det allra finaste amerikanska vattnet.

Gå nu inte in på börsdata och leta upp siffror som förstör min trygghet. Låt mig leva i min skyddade verkstad tack. Jag ökade mitt innehav med 40 aktier och äger följaktligen nu 100 stycken.

 Trevlig helg!

6 kommentarer:

  1. "Det rinner som vatten."
    Vinsten, omsättningen, EK/A och utdelningen alltså;)

    Även jag ökade i WP Carey denna vecka. Inte för att den är "billig", men pengarna måste sättas i arbete och relativt andra innehav lockade detta bolag lite mer.

    Önskar dig allt gott!

    /Cristofer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Cristofer! Det är faktiskt lite så jag också resonerar. Det bär emot att skyffla in mer pengar på deassa nivåer men att låta pengarna ligga och samla damm är ju inte heller lockande.

      Radera
  2. Hallå ZS! Får beklaga att du inte nådde 16 mkr. Det är verkligen bra tryck på börserna just nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kalkyl! Kanske händer det nästa vecka om inte humöret vänder nedåt.

      Radera
  3. Fick inga tilldelningar, sökte inga heller ;) Som du redan sett blev det väldigt få köp även för mig. Vet att jag varit inne och nosat på det där Wattenbolaget tidigare men inte kommit till skott. Ska kolla upp det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är låg DA vilket kanske fick dig att tappa intresset. Mina första köp gjordes i mitten av februari förra året, precis innan Corona ställde till det. Ett slags trygghetsköp.

      Radera