måndag, februari 22, 2021

Klantade till mig 10% extra

Jag har aldrig riktigt orkat gnälla på Avanzas lite stelbenta courtageregler och jag tänker väl egentligen inte börja nu heller. För en gångs skull så verkar de ha fungerat till min fördel. Även om det bara var av ren klantighet från min sida.

I fredags deltog jag i Cint Groups börsintroduktion och planen var hela tiden att sälja samma dag och bara stoppa på mig eventuell uppgång på noteringsdagen. Enkelt eller hur? 

Svårighetsgraden ökar något i och med Avanzas regler för byte av courtageklass. Max ett byte om dagen lyder regeln. Lite som underkläder fast byt ut max mot minst istället. Fortfarande ganska enkelt tycker ni va? 

Då ökar vi svårighetsgraden ytterligare ett snäpp. Tänk dig nu en person som planerar sitt courtageklassbyte ungefär lika välgenomtänkt som en skenade häst väljer färdrutt. Nu tror jag att ni börjar se vari svårigheten ligger. I fredags på noteringsdagen fick jag för mig att på förmiddagen göra en större portföljommöblering och ökade då till courtageklass PB Fast Pris (99 kr/affär). 

I samma stund jag gjorde bytet så slog det mig att det inte var en optimal courtageklass att ha för att avyttra 2 x 50 aktier i Cint Group. Att kliva av med 20% vinst var ju inte att tänka på om jag skulle behöva betala nästan 200 spänn i courtage. Faaan!!

Denna gång så log dock börsgudarna mot mig och Cint fortsatte upp ända till 100 kr/aktie. Så istället för att lyfta ut +20% så slutade hela historien med att jag fick ut +30% när jag sålde av dem idag. Tänk att det kan löna sig att vara lite disträ ibland. Nu är ju inte de faktiska beloppen så våldsamt stora men det skiter vi i den här gången tycker jag.









6 kommentarer:

  1. Bollen är rund och allting kan hända. Ibland har man tur.

    SvaraRadera
  2. Hallå ZS!

    Personligen avskyr jag detta elände med courtage-klasser. Egentligen är det ett lurendrejeri på hög nivå. Vid en första anblick verkar det inte så farligt men i takt med att transaktionerna alltmer varierar i storlek när portföljen växer så blir det förr eller senare ett bekymmer och oundvikligen gör man bort sig någon gång eller drabbas man då man gör flera affärer under samma dag men i innehav som skiljer sig mycket värdemässigt åt. Självklart är detta avsikten med upplägget och mäklarna tjänar fina pengar men vore det inte bättre att bara var bäst på allt?!

    Jag har klagat på Avanza även om detta och hoppas att fler gör så. Ju mer vi orkar klaga desto större är ju chansen att något tillslut måste hända.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kan helt klart ställa till det för en. Det är väldigt lätt att missa om man är lite disträ vid orderläggningen och handla småposter för fastpris. Det verkar vara ännu sämre på Nordent, där får man bara byte var 30:onde dag tror jag.

      Radera
    2. Byter man till PB fast pris så kommer det dessutom upp ett meddelande om att det eventuellt kan ta någon dag med bytet, vilket det inte brukar göra.
      Känns lite onödigt av avanza att irritera sina kunder på detta vis, enda tillfället som de tjänar några extra kronor är om kunden gör bort sig=arg kund.
      Man skulle lika gärna kunna ha en och samma courtageklass för alla med avtagande courtage% till ett tak på 99k, det skulle ge i princip samma intäkter men antagligen fler affärer och nöjdare kunder.

      Radera
    3. Ja man skall akta sig för att irritera sina kunder. Det kanske inte gör så mycket när man leder men så fort det kommer en konkurrent värd namnet så är det lätt hänt att man byter.

      Radera