tisdag, november 24, 2020

Sålde av Bilia

Igår kväll kom nyheten att Volvo Cars säger upp återförsäljaravtalet med Bilia. En inte alltför rolig nyhet om man råkar vara aktieägare i Bilia och/eller Öresund. Jag är naturligtvis ägare av båda. I diverse media kan man läsa att Bilias VD Per Avander är lite förvånad och att storägare Mats Qviberg är överraskad. Jag måste motvilligt erkänna att även jag blev lite tagen på sängen.

Annat är det på twitter! Där kan man idag läsa mängder av tweets där det förklaras hur oinsatt man är som ägare av Bilia och att det borde man väl för tusan förstått? Så är det naturligtvis. 

Idag sålde jag av knappt 70% av mitt innehav i Bilia med en vinst på 250%. 

- Vafalls! Varför inte hela innehavet? Är du fortfarande oinsatt? 

Nej jag spelar lite med resterande innehav. Jag tror att det som vanligt är en överreaktion och att jag kan sälja resterande på en uppstuds. Vi får se. Går det vägen så får ni höra det av mig via twitter, går det inte vägen så kommer andra att vara behjälpliga med att förklara mitt felbeslut på just twitter.
 

5 kommentarer:

  1. Bilia var/är fortfarande ett litet innehav för mig. Men kursuppgången var länge mycket god. Jag avvaktar troligtvis en stund till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det rätta är nog att åtminstone vänta ut överreaktionen. Jag kände mig inte bekväm med så stor exponering mot Bilia + Öresund så jag plockade hem lite vinst.

      Radera
    2. Å det var ju rätt tänkt givet din situation gentemot företaget. Detta är nog egentligen den huvudsakliga anledningen till att jag har så stor diversifiering mellan innehav. Minimera bolagsrisken. Ergo är alla mina innehav små innehav. Investor är såklart 10ggr större än Bilia hos mig, men Investor är i princip en fond.

      Jag känner mig obekväm i situationen att kunna "förutsäga" vad som kommer att hända med ett enskilt bolag, tex Bilia. Nästan oberoende av vilket bolag det är.

      De som i efterhand hävdar att det borde insetts vad som skulle hända i tex Bilia i detta fall är naturligtvis tossiga Tomtar.

      Såna finns det gott om. Snart är det dessutom högsäsong.

      Radera
  2. Tur jag inte läser Twitter om det nu finns ett överflöd på förståsigpåare där som vet precis allt i efterhand...

    Blev imponerad av ditt resoluta och alerta handlande vad gäller Bilia. En smärre katastrof för Bilia tror jag. Återigen ser vi hur en hyfsat stabil och "solid" verksamhet drabbas av en blixt från en klar himmel.

    Lärdom: Inte ett enda bolag är säkert, allt annat prat är strunt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis. Diversifiering är enligt mig det bästa skyddsnätet.

      Radera