onsdag, mars 18, 2020

Äntligen säljläge!

Nej jag har inte fått en stroke och jag har inte Corona-förstärkta feberhallucinationer heller, inte ännu i alla fall. Varför i hela friden skulle det vara säljläge för då, frågar vän av ordning kanske? Jo det är så enkelt att det i dagarna blev skattemässigt fördelaktigt att avyttra ett par bolag som jag haft i min vanliga aktiedepå.

Det känns som att jag ägt NCC en halv livstid nu men säg den kärleksaffär som varar för evigt. Idag sålde jag hela mitt innehav på 1000 aktier. Sedan tidigare har jag redan sålt det utdelade bolaget Bonava. I och med att jag låg svagt på minus i NCC och ännu lite mer minus i Bonava så passade det bra att sälja nu. På så sätt kan jag kvitta förlusten mot några tidigare vinsthemtagningar och köpa nytt i ISK/KF istället.

Jag passade också på att köpa 176 stycken Sampo idag. Nu är innehavet uppe i 400 stycken och utgör 1,35% av min aktieportfölj. Jag kommer få ungefär 100.000 kronor att sätta sprätt på när försäljningslikviden för NCC trillar in. Jag har inte riktigt bestämt mig för om och i så fall vad jag skall köpa för denna slant.

Jag undrar om inte all den här nedstängningen och isoleringen kommer bli oss övermäktiga snart. Jag funderar på vilken nyhet som briserar först. Att ett effektivt vaccin har godkänts och kan rullas ut till befolkningen eller att politikerna släpper fördämningarna och låter människor, varor och tjänster flöda fritt igen. Jag hoppas naturligtvis på ett vaccin för att skydda riskgrupperna.

Ljusglimten i Corona-mörkret är att en icke-prepper som jag lyckades säkra ett riktigt fint parti nästan oanvänt toapapper...

2 kommentarer:

  1. Övermäktigt var ordet. Även jag slog till på Sampo idag. 0,8% av min portfölj upptar de nu. Men imorgon kan det vara en mindre andel.... (börscynism)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ja man kan nästan bara skratta åt det.

      Radera