söndag, mars 31, 2024

Utdelningar och utveckling i mars (2024)

Mars månad 2024 kommer för alltid vara känd som månaden då ATH:sen äntligen stod som spön i portföljen igen. Det började med ett efterlängtat ATH den 12/3 som raskt slogs av ännu ett. Så fortsatte i stort sett resten av mars med nya rekordnoteringar var och varannan dag. Kul! Det hann alltså förflyta drygt två år och tre månader från att jag lämnade min senaste ATH-period till att en ny startade.  

Lyckan blev ju inte direkt mindre av att jag vid tidpunkten för den första rekordnoteringen befann mig på en uteservering uppe i Bairro Alto, Lissabon.  

Livets blod


Minstingen i portföljfamiljen tog utan omsvep hem segern i den interna portföljkampen. Förra månaden var det den större som vann. Kul att de växeldrar lite men framförallt kul att båda presterar plusmånader.  
Avanza
SEB

För ett år sedan spådde jag att det skulle blir svårt att toppa utdelningsskörden för mars 2023 i och med att Avanza betalade ut tre års källskatt på ett bräde. Mina spådomar visar sig ännu en gång inte direkt vara kassaskåpssäkra. Jag slår mars 2023 med cirka +0,9% och landar på 94.557,04 kronor netto (108.908,05 kronor brutto) utan någon som helst ansträngning från min sida. Så kan det gå när bolagen byter utdelningsmånad :-)

Att hålla nere transaktionerna går så där precis som vanligt. 24 transaktioner har gjorts under mars. 20 köp och fyra sälj. Bland annat gjorde jag det förbjudna och sålde en del av innehavet i Evolution. Det kommer troligtvis visa sig vara en mycket dyr affär av mig men gjort är gjort.

Hädelse!

Vad gäller köpen så har det varit lite påfyllnad i befintliga innehav men även lite bevakningspositioner i helt nya innehav. Exempelvis så plockade jag upp mina första Investment AB Spiltan i tisdags. 

Tisdagshandel

Även AbbVie fick komma in i portföljen när aktien dippade lite. 
Humira who?


För övrig så försöker jag nu bygga upp en buffert av kontanter. Tappar jag helt plötsligt tron på arbetslinjen och säger upp mig så kan det vara bra att ha en väl tilltagen kudde att vila huvudet på när man påbörjar sitt arbetslösa liv. Inga beslut är tagna men det närmar sig nu ett halvsekel som jag trampat runt på denna jord och då börjar tankarna fara hit och dit om livets förgänglighet.

Glad Påsk!

8 kommentarer:

  1. Det är svårt att inte syssla med diverse transaktioner helt klart... Ja mars 2024 har varit en glädjens månad vad gäller portföljen, liksom dig har ATH efter ATH slagits och för humöret gör det susen, ja även för känslan av att man är redo att byta färdriktning.

    Räknade du in återbetald KS i ovan angivna summa för mars udelningar? Det gör jag, återbetald KS bokförs i månaden när den anländer på kontot.

    Lissabon ytterligaren en plats jag vill besöka nån gång när sparkvoten tillåter!

    Glad påsk ZS!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Kalkyl! Ja källskatten är inräknad. Jag bokför allt eftersom pengarna trillar in på kontot, det är ju då jag får tillgång till dem och kan börja köpa saker.

      Jag kan verkligen rekommendera Lissabon tidig vår eller möjligtvis höst. Perfekt temperatur för oss nordbor då.

      Radera
  2. Hahahaha !!

    Ska du bygga buffertkassa !!?? Vilket underbart, men ändå lite för lätt att avslöja, Aprilskämt !!! Tack ska du ha, det där gjorde verkligen min dag. 👀

    Är det sant att Ni ska få 25 cm snö imorgon ?

    👀

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nu kommer snösmockan till Göteborg tydligen. Tur man har två cyklar varav den ena är en MTB med dubbdäck så man fortsatt kan trampa in till kontoret.

      Vårkänslan kommer snart vara begravd igen.

      Radera
  3. Det är lite risky att posta så pass nära 1 april, som läsare vet man inte riktigt vad man ska tro på. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du rätt i :-)
      I mitt inlägg ovan finns det dock inga aprilskämt inlagda.

      Radera
  4. Låter ju trevligt att vara i Portugal. Är det varmt där på vintern? Har aldrig vrit där, vi brukade åka till Teneriffa på vintern, för garanterad sol och värme. Ja om man har familj och hus är det A och O med en nödfond, några hundra tusen lätt tillgängliga om det skulle behövas. Vi har väl 1,5 års utgifter i en nödfond, det får räcka. Har 3,8% ränta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var 16 - 20 grader när vi var där i början på mars. Perfekt temperatur för mig när det skall traskas runt i en storstad. Teneriffa har vi varit ett antal gånger på vintern, riktigt härligt det också.

      Jag får se hur högt jag orkar dra bufferten men en halvmiljon bör jag klara av.

      Radera