torsdag, mars 14, 2024

Där kom tjugo!

Så kom då äntligen den där nummer 20. Den har varit efterlängtad och jag har fått ruva på det ägget rätt länge innan det behagade kläckas. Det var såpass länge sedan som sommaren 2021 som jag välkomnade nummer 19. Mellan då och nu har jag dessutom varit nere och vänt vid strax över 16. 

Klivet över 20 hände dessutom när jag befann mig i soliga Lissabon med ett stort glas Super Bock i handen och min favoritkvinna vid min sida (hustrun). Kanske kan man ana en trend? När portföljen klev över 19 befann jag mig på soliga Gotland, troligtvis också med en öl i handen. Behöver jag vara lite avskuren så att portföljen kan tuffa på i egen takt utan att jag stökar runt för mycket. Det som stjälper den teorin är att jag var i soliga Barcelona i oktober förra året och om jag minns rätt så sammanföll denna vistelse med börsbotten/portföljbotten för 2023.   

Det sammanlagda portföljvärdet landade på 20.032.463 kronor vid handelsdagens slut 13/3 -2024. 

Avanza

SEB

Redan i juli det där euforiska börsåret 2021 köpte jag ett par champagneflaskor för att fira framtida sprängningar av miljonvallar. Med lite guidning från Aktiepappa styrde jag stegen mot Systembolaget och köpte två flaskor Champagne. Den ena korkade jag och hustrun upp redan 2021 för att fira nummer 19 och den andra lade jag på kortlagring för att korka upp när nummer 20 trillade in. 

- "Hoppas jag inte når dit alltför snabbt så det blir för mycket champagnedrickande" tänkte jag då.

Den flaskan ligger på en hylla bakom mig på mitt kontor hemma. Jag har känt hur den har hånlett mot mig bakom min rygg under hela 2022 och 2023. Nu är det dock slut på det! Den skall in i kylen och lämplig tidpunkt för inmundigande skall förhandlas fram med min fru. 

Ingen mer Champagne kommer införskaffas i förväg med det specifika syftet igen. 

Trevlig kväll!

23 kommentarer:

  1. Grattis 🥂😀

    SvaraRadera
  2. Mycket fint, grattis till ny milstolpe!
    /Arbetsplanen

    SvaraRadera
  3. Grattis!

    Både till portföljen och glaset med Super Bock. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack FIRE 2025! 2025 är ju mindre än ett år bort. Betyder det FIRE för dig då?

      Radera
    2. Japp. Eller snarare december 2024, men jag gillar att ta ut glädjen i förskott.

      Radera
  4. Tjoho! Stort grattis!
    Champagne och grejer minsann. Vad står det för kul på etiketten? (frågar åt en vän)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Fumlan!
      Den finaste drack jag redan vid 19 och det var en Dom Perignon. Den jag har kvar är en Remy Massin Special Club 2012.

      Radera
    2. Mums! Skål i förskott och trevlig helg!

      Radera
  5. Grym milstolpe! Oerhört imponerande :) keep up the good work!

    SvaraRadera
  6. Super duper ZS! Där satt den, 20 mkr alltså! Helt fantastiskt. In med nästa Champagne, t.ex. Pol Roger Churchill, i arbetsrummet. Snart når du 25!

    Det måste väl ändå kännas som om stegen blivit lite lättare nu, mera oberoende eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kalkyl! Trygghetskänslan ökar ju helt klart när man känner beroendet till samhällets välvilja minskar. Mot 25!

      Radera
  7. Så trevligt med att passera en så fin siffra på väg uppåt! Grattis!

    Själv är jag en bra bit ifrån, har varit på ATH någon gång under 2022, och undrar när jag kommer dit igen (tack Corem för det, undrar om de någonsin kommer att återhämta sig).

    Tittade på min deklaration igår. Får en ordentlig restskatt pga ISK. Planerar att flytta barnportföljerna till vanlig depå. För där är taktiken "köp och behåll, fonder". Och då det inte är många transaktioner så blir deklarationen lättare. Visst, vi kommer få skatta för vinsten senare, men då kan vi ändå göra det med portföljens eget kapital istället för min lilla lön.

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Spargrisen! 2022 var inget roligt år för min portfölj och långt ifrån ATH. Har man bara någorlunda sunda bolag och gott tålamod så brukar det ordna upp sig till slut.

      Skatten på ISK blir verkligen inte rolig kommande år men förhoppningsvis lönar det sig i längden.

      Radera
  8. Grattis! Herre tid med 20 mille hade jag varit "arbetslös" för länge sen. För oss går nu gränsen vid 10, där kan både frun och jag ta pension. Kommer utan okända arv och lotterivinster att inträffa tidigast om 8 år.

    Jag firade faktiskt när portföljvärdet gick över 4 men det kändes lite märkligt då det dagen efter backade till en bra bit under, och sen låg det under 4 i kanske 3 månader. Undrar vad jag firade egentligen :D Easy come, easy go. Numera firar jag inte värdemässiga förändringar, utan endast milstolpar kring utdelning (exklusive bonusar såklart). Där är volaliteten betydligt lägre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har varit ett par magra år när det gäller att fira sprängning av nya miljonvallar så jag är lite ringrostig. Tidigare så firade jag aldrig detta då jag mest konstaterade att jag nått en ny nivå och gick vidare i min vardag. Ändringen kom nog 2021 då jag fick frågan av flera hur jag skulle fira. "Ja varför inte fira?" tänkte jag då.

      Nu har jag nog ett nytt ATH i portföljen men så noga är jag inte. Utdelningsmilstolpar firar jag nog inte alls.

      Radera
  9. Grattis !! Det är mycket pengar. Om 7 år säger alltså teorin att det är 40 miljoner. Undrar om du jobbar då fortfarande... ;=)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag vågar inte ens gissa på om jag lever om sju år, men om jag gör det så har jag nog(?) slutat yrkesarbeta. Eller i alla fall min fru.

      Radera
  10. Stort grattis ZeroStrategi och bra jobbat som vanligt!

    Önskar dig fortsatt lycka till med sparandet :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera