lördag, mars 02, 2024

Utdelningar och utveckling i februari (2024)

Först låt oss börja där jag slutade senast. Jag klistrade på mitt allra charmigaste bilförsäljarleende och med vattenkammat hår lade jag fram förslaget för hustrun att det nu var dags att avsluta det här "vita" projektet och bege oss ut på lokal för att där dricka vacker nektar och eventuellt också äta något till. 

Jag inser så här i efterhand att jag kanske skulle vänt på det hela och föreslagit mat och eventuellt något gott att dricka till men det gick vägen trots en allt annat än fläckfri taktik. Det är ganska talande att jag helt missade att ta en bild på maten som jag har förstått är brukligt nuförtiden men när vi sedan gick vidare till favoritpuben kom jag självklart ihåg att ta en fin bild på min öl 

Kärlek på glas

Nåväl, vidare till portföljen och dess utveckling. Februari har varit god och båda mina portföljer stoltserar med ett positivt resultat. Det har faktiskt gått så bra sista tiden att jag åter är i närheten av forna ATH-nivåer. Känslan är dock att det kommer komma en ordentlig dipp innan jag når enda fram.

Den här gången blev det ombytta roller och den lite större portföljen på SEB tar hem en tydlig seger. 
Avanza


SEB

Trots att februari var en dag längre än brukligt i år så blev utdelningsskörden skral. Mina portföljer lyckades endast skrapa ihop 13.332,17 kronor netto (14.775,27 brutto). En nedslående svag månadspeng även om det är en förbättring med +61% mot samma månad föregående år. 

Jag noterade även lite lojt att min sammanlagda nettoutdelning från portföljen nu klättrat över 2.500.000 kronor från när min tidräkning började 2013. Det är alltså mer men det var först 2013 som jag började föra bok och på så sätt gjorde det lätt för mig att sammanställa allt. 

Hela 23 transaktioner har det blivit under månaden, 15 köp och åtta sälj. Februari 2024 var alltså månaden då jag helt tappade tålamodet med Intrum och lät hela innehavet få ett respass ut ur portföljen. Naturligtvis med en rejäl förlust men som bilden visar så kunde det blivit mycket värre.

En idiot med viss tur

Även SBB åkte ut ur portföljen men det innehavet var då nästan obetydligt och åkte väl mest ut för att jag skulle slippa se det. I övrigt så har jag skalat lite i Evolution, Nederman och Investor.

På köpsidan så välkomnar jag två nya innehav in i portföljen. Det första är norska Aker BP som välkomnades in på en nivå om 255.40 NOK och det andra är det franska försäkringsbolaget AXA som fick betala sitt inträde på 32,42 EUR. Båda är att betrakta som microinnehav än så länge men jag hoppas på att öka lite närmaste tiden om stjärnorna står rätt. I övrigt så är det diverse mindre påfyllningar i befintliga innehav såsom Bure, Traction, Mandatum, VICI Properties etc. 

Jag tycker det har varit lite för lite snack om Avanzas återbetalning av den utländska källskatten i år. Äta på Berns gjorde sitt bästa för att hetsa upp stämningen på X men det verkar som att Avanza har lyckats släcka dessa småuppror med välformulerad information. Vart är världen på väg när kunskap stoppar ett uppror!? Men med det sagt, mars är sista månaden i q1 och då skall enligt Avanza källskatten återbetalas till oss kunder. Det bör innebära cirka 30.000 kronor för mig.

Nu öppnar vi stora famnen för våren som är i antågande. Visst det kommer komma ett bakslag i form av snö för oss göteborgare i början av mars. Det hör ju till.   

Trevlig helg!

15 kommentarer:

  1. Mikael Aslan2024-03-02 16:37

    SBB åkte ur här med i torsdags av samma anledning som din. Dock har pengarna inte använts ännu. Vi får hoppas att Mandatum går bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt skönt att bli av med den surdegen. Mandatum kommer nog inte bli en kursraket men lämnar den 8% i utdelning så väger det upp en del.

      Radera
  2. Bra val!

    Flaskan med Chimay, alltså.

    De är duktiga på öl, de belgiska trappistmunkarna. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Chimay är min favoritöl men ibland kan jag tänka mig enklare öl också, såsom en kall ESB.

      Radera
  3. Bra val med Axa. Köpte den för flera år sedan, har väl en YOC på ca 8% vilket är mumsigt. Ibland kan även en blind höna...

    Ja all denna dramatik gällande källskatten är väl överspelat nu när Avanza betalar tillbaka allt året efter under februari-mars? Jag bry mig inte så mycket utan förutsätter att den dyker upp de kommande veckorna. Borde få tillbaka 42000 kr om jag räknat rätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en förhoppning om en lugn och stabil resa med AXA. Rätt skönt om innehavet sköter sig självt utan så mycket inblandning från mig.

      42k är ju inte kattskit! Det blir kul att sätta sprätt på.

      Radera
  4. Underbar bild ZS! En av mina favoritöl! Håller mig en balanserandes på den vita trista linan. Det går förvånansvärt bra men frekvensen på tankarna om varför i hela friden späka sig själv ökar. Ser inga fördelar alls faktiskt om jag ska vara helt ärlig så snart blir det några goda öl igen, helt övertygad. Utan njutningsämnen kan det liksom nästan precis lika gärna vara och kvitta, i alla fall är det nog så för mig.

    Räckte gott med ölen utan mat på bilden, ser föredömligt stiligt ut med rätt glas och fin skumkrona!

    +61% är nedslående säger du. Ja likabra hålla med. Själv hoppades jag på återbetalning av källskatten ifrån Avanza då någon pratat om att siste februari gällde. Så blev det alltså inte...

    Som vanligt får vi stackare vänta, kämpa och vänta lite mera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan ibland gilla att just späka mig men det måste finnas en belöning där borta i framtiden. Just öl/vin brukar jag neka mig själv två gånger om året i någon månad eller så åt gången.

      Jag gissar på att källskatten kommer i absoluta slutet av mars. Skall bli kul när den klumpsumman dimper ner på kontot.

      Radera
  5. Även jag sålde Intrum vid "god" tidpunkt och SBB vid inte riktigt lika god. I slutändan var det usla affärer i bägge fallen. Sedan har jag sålt och köpt lite annat oxå, faktiskt ovanligt hög städiver fortsatt inne hos mig. Men det där ska jag återkomma till i ngt inlägg senare.

    Chimay är mkt bra. Drack en gång en klosteröl i Bryssel snett mitt emot den där gossen som står å urinerar. Ngn riktigt gammal källarpub (om jag minns rätt, som allt annat i mitt liv var det länge sedan nu) och ölen hette som osten...typ Rochefort...och var galet stark men god. Vill minnas 12-13%.

    Mycket mindre än din utdelningsökning alltså.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rochefort har jag druckit många gånger och den tillhör också kategorin favoritöl precis som Chimay.

      Att städa i portföljen lite då och då kan vara själarenande. En del innehav väcker lite dåliga tankar när blicken råkar dansa över innehavslistan. Då kan man lika gärna göra sig av med dem.

      Radera
  6. Jag behåller mina SBB som ett straff och påminnelse att aldrig någonsin mer investera i något som en sosse är inblandad i.
    //Stefan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag resonerade så ett tag jag också men insåg sedan att det nog inte var hälsosamt. Jag får bli bättre på att ta skuldsättningen i beaktning och även storägarens privata skuldsättning tydligen.

      Radera
    2. @Stefan: gjorde likadant länge men precis som ZS insåg jag att hälsoaspekten är ännu viktigare.

      Radera
  7. Jag ställer mig något tveksam till den där ölen, trots att jag tycker att jag är hyfsat openminded. Mer nyfiken på vad fru ZS valde att ha i sitt glas som utträdesbiljett från den vita perioden. ;-) Är ni på O'Learys?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fru ZS är inte så förtjust i Trappistöl så det fick bli en Mariestad. En öl som jag gärna tar en varm sommardag men kanske inte på en pub mitt i vintern :-)

      En bra gissning men nej vi var på The Bishops Arms.

      Radera