lördag, februari 03, 2024

Utdelningar och utveckling i januari (2024)

Äntligen är 2024 i gång på riktigt. Första månaden är avklarad och det har gått relativt bra tycker jag nog för egen del. Det känns som att 2024 kommer vara ett år av signifikant betydelse för mig. Jag vet inte riktigt hur eller varför. Jag vet inte ens om det kommer vara av positiv natur. Jag har bara en känsla av att om jag får leva kommer tänka tillbaka på 2024 och tänka; "Det var då det hände.". 

Minstingen i portföljfamiljen som ligger på Avanza tar hem en klar vinst i utvecklingskampen för januari. Till skillnad från många på #Finanstwitter/x så är jag inte riktigt nära ATH ännu. Anledningen till detta är naturligtvis många men här är de tre jag intalat mig själv är de mest betydande. 
  • Jag har prickat ett flertal jordfräsar.
  • Jag har en relativt stor portfölj så eventuella insättningar spelar noll roll.
  • Jag har plockat ut en del pengar för skatt och amortering av bolån.
Nu när ursäkterna är avklarade så kan jag väl säga att trots detta så behövs det endast ett lyft på knappt 5% för att jag skall vara där och nosa igen. En baggis för många på #Finanstwitter/x men lite svårare för en sköldpadda som jag. 

Tar bara den något större portföljen på SEB efter utvecklingen som lillebror hade i januari så är saken biff. 

Avanza

SEB

Precis som vanligt är januari en ganska klen utdelningsmånad för mig. Sammanlagd utdelning landade på 15.384 kronor netto (17.272 kronor brutto). En förbättring med +23.6% mot föregående period 2023 förvisso. En skillnad mot tidigare år är att W.P. Carey inte längre är med och bidrar till januariskörden. Jag kände mig inte bekväm med avknoppningen/särnoteringen av deras kontorsdel och valde således att lämna. Inget jag ångrar ännu men stänger inte heller dörren helt om läge uppstår. 

Att hålla nere transaktionerna har gått sådär. Hela elva köp har jag genomfört och sex sälj. Bland annat så har jag helt gjort mig av med en av ovan nämnda jordfräsar. Intrum har skalats av ner till noll nu och jag känner en blandning av lättnad och skam. Det var helt och hållet ett utdelningsplay som jag aldrig borde genomfört. Med blossande kinder tog jag del av både nedskrivningar, inställda utdelningar och ökande blankningspositioner. 

En del av likviderna åkte in i ett belgiskt holding- och investmentbolag. Aktien har haft en ganska tråkig utveckling de senaste åren men kanske vänder det nu. Vänder det långsiktigt nu så får man säga att jag prickade botten ganska fint med mitt köp.
Groupe Bruxelles Lambert SA


Jag har också fortsatt den dumma traditionen att fånga fallande knivar. Mitt köp av Cloetta är än så länge lyckosamt och jag har absolut en exitplan. Frågan är om jag är smart nog att exekvera den? jag har mina tvivel...

Cloetta

Jag är åter inne i Traction. Den beräknade substansrabatten är något högre än det historiska snittet och då tänker jag parkera lite pengar där. I övrigt så har det varit lite småduttande här och där samt en liten bevakningspost i Vår Energi. 

Som traditionen bjuder så har jag och hustrun börjat året med en vit månad. Den är nu kalendermässigt slut men vi verkar fortsätta ett litet tag till. Inte hela världen men kanske bjuder jag ut henne på restaurang och försöker dra ner henne i fördärvet den vägen. Vi får se.

Trevlig helg!

11 kommentarer:

  1. Oj det är ett antal olika bolag som jag absolut inte hade vågat köpa, men så är jag ingen trader över huvud taget. Det där med att köpa billigt och sälja dyrt har sällan varit en bra strategi för mig. Månadssparande funkar allra bäst. Man köper det som är billigast för stunden och tänker inte så mycket mer på det. Problemet är när det landar större summor på kontot, som man måste omsätta. Nu under februari-mars kommer det 50" i utdelningar och 45" i återförd källskatt. Jag antar att jag kommer att sprida köpen lite kring det som backat mest senaste månaden. Kanske någon ny ETF.

    Vit månad? Hmm vi har haft ett antal bjudningar under januari och de har varit väldigt färgglada... över lag tycker jag att det konsumeras mer vin nu när man går hemma jämfört med när man hade ett jobb att gå till. Man dricker väl en skvätt och försöker slippa tänka på SBB och Intrum, två innehav som har tuggat i sig oförskämt mycket cash, och sen bara rapat och gått sin väg...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den lite mer kortsiktiga handeln jag bedriver är mer av en krydda och verkligen ingen väg till miljonerna jag förespråkar.
      När de riktigt stora utdelningarna börjar rulla in så blir det nog mer trygga aktier och etf:er.

      Jag brukar ta en vit månad i början av året och efter sommarsemestern. Dels för att visa vem som bestämmer och dels för att komma i bättre form. I år sket det sig lite med formen i och med det kassa underlaget i januari som gjort löpningen mycket mer sporadisk.

      Inga Intrum och inga SBB i min portfölj längre. Oerhört skönt att bli av med dem båda.

      Radera
  2. Även jag har ägnat mig åt storstädning i pensionsfonden. Det är ju inte så ofta jag gör det, tycker inte om att städa varken IRL eller på andra sätt. Men nu hade det blivit så vildvuxet.

    Ska skriva några rader om min städning senare. Det berör än så länge bara 4.5% av totalen. Jag är ju diversifierad.

    Snart är du på ATH igen. Något annat har jag svårt att tänka mig. Jag håller tummarna för att det blir något signifikant positivt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just att städa så grovt att man kastar saker kan jag känna en viss olust kring både i portföljen och i hemmet. Tänk om jag kommer behöva det sen?

      Tack! Jag hoppas verkligen att det blir ett riktigt positivt år för oss alla.

      Radera
  3. Du ligger före mig även vad gäller städning alltså, endast SBB åkte ut och var ett tag sedan. Intrum borde kunna resa sig men återstår vl att se. Hur man nu kan göra så kasst ifrån sig som inkassobolag är märkligt...

    SBB var dock otroligt skönt att lämna. Största och värsta misstaget som begåtts hittills.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De sista av mina SBB åkte precis i början av februari. Jag skall försöka bli bättre på att kolla bolagens balansräkningar vid nyinvesteringar så jag minimerar risken att går på en sådan här trampmina igen. Nåväl, nya tag nu och värdet tuffar trots fadäserna på uppåt över tid.

      Radera
  4. Spännande bolag du köpt.

    Både Traction och Cloetta ägde jag för väldigt länge sen.

    Vill minnas att jag gick ur Traction med en ganska så hyfsad vinst, medan Cloetta mest stod still under tiden jag var ägare.

    Det här blir säkert bra.



    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hoppas det blir bra. Jag ägde också Traction för ett bra tag sedan. Minns jag rätt så klev jag av för att de höll en så stor kassa i nollräntemiljö. Fortfarande stor kassa men nu får de väl i alla fall ränta på den.

      Cloetta har jag varit inne i förr. Jag har plockat upp ett gäng runt 17 kronor några gånger nu. Hoppas den går upp till 20-21 kronor snart så kan jag kliva av igen.

      Radera
  5. Hejsan Zero!
    Har du någon email där man kan kontakta dig?
    God avkastning på dig.
    /K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Koll på kontot. Ja jag har en gmail som startar med zerostrategy365.

      Radera