måndag, augusti 14, 2023

Semestern är död, länge leve arbetslivet!

Vad var det som hände!? Jag gick ju precis på semester, satt på en uteservering vid vattnet med en skummande öl på bordet framför mig. Solen sken ikapp med mitt leende och jag såg framför mig sex(6!) veckors båtliv, strandliv och en hel del dekadens där emellan. Nu sitter jag här sex(6!) veckor senare och leendet har för länge sedan försvunnit från mitt ansikte.

Under min semester blev det hela tre stycken badturer med båten vilket måste vara något slags bottenrekord. Inte nog med att det regnat nästan varje dag under juli, de dagar då det har varit någorlunda klart väder så har det blåst rejält. Jag har länge tyckt att det blåser mer nuförtiden än när jag var en liten grabb men denna sommar har varit exceptionell tror jag. Inte ovanligt att medelvinden legat på 15 m/s eller mer och upp emot 20 m/s i byarna. Just blåsten har jag märkt av även på mina dagliga löprundor där det stundtals har varit rena hinderbanan för att ta sig över/runt fallna träd. Även diverse nya vattenhinder har ju ställt till det lite.  

1/3 av min båtsemester

Av lite varierande orsaker så bestämde vi oss för att stanna i Sverige denna sommar. Den svenska sommaren är ju så fin så den vill man ju inte missa. Istället blev det lite resande inom Sveriges gränser, en skåneturné närmare bestämt. En riktigt trevlig landsända om jag får säga det själv. 

På väg ner så stannade vi till och åt lite lunch på Holy Smoke. Ett ställe jag varmt kan rekommendera för er köttätare. Vegetarianer göra sig icke besvär tror jag.

Spicy bacon


Brisket

Väl nere i Skåne så blev det besök i Tomelilla, Ystad, Smygehuk och Trelleborg. Säga vad man vill om denna sommarens väder men när vi var i Skåne så hade vi i alla fall tur med vädret.


Ale stenar


Glimmingehus


Stenshuvuds nationalpark


Smygehuk

Börsen har varit ganska tråkig under min semester med mycket varannandagsväder. Ena dagen går det upp och andra dagen går den ner. Den går hit den går dit den går runt en liten bit.... 
Kollar jag värdeutvecklingen på just min portfölj under de sex veckor jag haft semester så slutar den lätt negativt med -1,3%. Transaktionsmässigt så har jag inte direkt legat på latsidan med 36 köp under perioden och nio sälj. Det har varit en del korta affärer som drar upp antalet transaktioner och där en köp/sälj var en arbitrageaffär i Investor A/B där läge uppstod att byta in sina B mot A.

Bytt är bytt


Nåväl, nu står snart hösten i farstun och vill ha uppmärksamhet. Som vanligt gäller det att leta efter ljusglimtarna i höstmörkret och några sådana kan ju vara att utdelningssäsongen åter tar fart och att grytsäsongen börjar på allvar. Visst jag har väl smygätit någon gryta här och där även under sommaren men snart kan man stå rakryggad när man basunerar ut i grannskapet vad som vankas till middag.

Trevligt arbetsliv på er!

12 kommentarer:

  1. Hej Zero strategi.

    Håller med dig att vädret inte vart på topp här i Sverige denna sommar. Var till norra Norge ett par veckor och där var vädret fantastiskt. Brukar vara lite tvärs om annars att vädret är bättre nere i södra Sverige. Förövrigt får jag gratulera till det fina bytet i Investor. 36 köp och 9 sälj... Har du blivit trader på heltid? :-)

    Välkommen tillbaka från semestern!

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Slimis!
      Vi var lite inne på att ta en tur in i Norge också under semestern men tyvärr rann planerna ut i sanden. Det får bli en annan gång.

      Någon trader blir jag aldrig men för att hålla motivationen uppe under en tråkig börs så gör jag ibland lite korta affärer :-)

      Radera
  2. Skåne är faktiskt jäkligt trevligt. Vi drar dit på.en kortare tur här i slutet på augusti.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja riktigt fint och för oss Göteborgare så är det inte så besvärligt i och med E6 är raka spåret ner. Det är först när man viker av inåt landet som de där 2+1-vägarna börjar och huvudvärken startar.

      Radera
  3. Bra ställen du besökte i skåne! Ale stenar o kåseberga är mycket fint, är det lagom med folk även mysigt. Noterat samma sak, visst blåser det mer nuförtiden.

    Ja 6v går för fort. Får öka till 7v nästa år om det går så att man gradvis anpassar sig till fire.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja 7v nästa sommar! Då hinner jag besöka lite fler ställen. Exempelvis ville jag till Bornholm när jag ändå var så långt söderut men det hanns inte med tyvärr.

      Radera
  4. Har faktiskt tänkt på dig och ditt båtliv några gånger i sommar. Det har varit så få bilder från dylika aktiviteter. Verkligen en annorlunda sommar detta år. Blev inte alls den extremvärme som det hotades med från meteorologiskt håll i början av juni.

    Bättre lycka nästa år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag har gjort vad jag kunnat. Jag har till och med hotat vädret med att skall det vara på det här viset så säljer jag båten men ingenting hjälpte.

      Bara cirka elva månader till nästa sommarsemester nu...

      Radera
  5. Jamen Skåne är ju så fint. Hur bodde ni? B'n'B?
    Vi gjorde en tur för flera år sedan. Snart dags igen. Vilket år som helst...

    SvaraRadera
    Svar
    1. För ett par år sedan bodde vi på ett BnB i Kivik som var väldigt trevligt men den här gången bokade vi ett hotellrum precis bredvid en golfbana.
      Aldrig spelat golf men det var en fin utsikt när man satt och åt frukost :-)

      Radera
  6. Vilket deppigt inlägg :D Skämt åsido, att du inte gör som jag och tar tjänstledigt? Du verkar inte skutta av glädje över att gå till jobbet, vad passar då bättre än att ta lite ledigt? Du har ju rejäla utdelningar att leva av, och 6 månader (vilket är en vanligt tjänstledighetsperiod i de flesta avtal) räcker för att ladda batterierna, läsa nån kul universitetskurs och bara fundera över om det är något du väll förändra i ditt liv. Jag har fått hur många tankeställare redan kring mitt liv, leverne FIRE eller inte och annat, och då har jag fortfarande semester, tjänstledigheten har inte ens börjat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjänstledighet kan vara ett sätt att släppa sargen när man i stort sett bestämt sig. Det är något jag har i bakhuvudet redan. Skuttar man tillbaka till jobbet efter semestern så undrar jag mer vad det är för semester man haft, inte vilket jobb man har :-)

      Radera