söndag, augusti 06, 2023

Utdelningar och utveckling i juli (2023)

Det är dags att summera Juli. Vädermässigt är det lätt, skit! Även värdemässigt för portföljen är det enkelt, piss! Hur är det då med det allmänna tillståndet? Jo det är gott! Semestern har nu pågått i fem veckor och jag har en vecka kvar. Lugnet har hunnit infinna sig och dagarna har ägnats åt allt och inget precis som sig bör.  

Värdemässigt slutar månaden sånär som på oförändrat med en mycket knapp vinst för depån på SEB. 

Avanza


SEB

Jag har fortsatt med en del kortsiktiga affärer som genererat några tusenlappar här och där men det är mest för att hålla motivationen uppe. Jag har under månaden skalat av mitt innehav i Johnson & Johnson på cirka $175 då jag över tid köpt på mig rätt många under $160. Erbjudandet att byta in mina JNJ mot aktier i särnoteringen Kenvue har jag tackat nej till. Framtiden får utvisa om det är ett klokt beslut. 

Utdelningarna har fortsatt att trilla in men i en allt mer sinande ström. Enda ljuspunkten med hösten är att utdelningsregnet tilltar igen. Sammanlagt fick jag 16.246,03 kronor netto (18.900,70 brutto) i utdelningar under juli. En minskning med 2,5% mot föregående år men så har STORE Capital försvunnit ur väskan och SBB har pausat utdelningarna. Augusti som står näst på tur är inte heller någon gigant bland utdelningsmånaderna men man får vara glad för det lilla som rasslar in.

En hel del köp har gjorts under juli i bland andra Sampo, Lundbergs, Bure och en del bank och telekom i nordamerika. Trots det gick jag in i augusti med cirka 350.000 kronor i kassan, nu är den mindre dock. Det kom ju lite köplägen i början på augusti.

Hoppas alla får en trevlig augusti. Vädermässigt har jag gett upp sommaren och hoppas på en vacker höst. 

13 kommentarer:

  1. Du låter väldigt avslappnad, skönt, men blev du klar med listan? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Nä det är nog inte meningen att den skall gå att genomföra fullt ut. En hel del kan dock bockas av.

      Radera
  2. Det är skönt med semester oavsett värdeutvecklingen ZS! Jag har tyvärr också noterat negativ utdelningstillväxt för juli detta år kontra föregående år... Väl i semestermode är det svårt se att något annat mode är bättre...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får lägga in en utdelningsspurt för resten av året nu, eller efter augusti är slut kanske.

      Radera
    2. Vi får göra vad vi kan helt enkelt, som vanligt!

      Radera
  3. Hoppla 350 laxar i kassan det var inte dåligt. Det är ungefär vad jag ligger i med portföljbelåning. Jag handlar också lite försiktigt i USA även om kronan är kass. Till skillnad från dig tror jag inte att SBB i sin nuvarande form kommer att återkomma med någon utdelning, vare sig på D eller B. Vi får se vem som har rätt. De har enorma skulder, och ingen verkar vara intresserad av att ta över detta. Jag tog smällen ekonomiskt och tittar inte tillbaka, men om de nu skulle repa sig är det väldigt positivt för aktieägarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. SBB är numera en maskot eller avskräckande exempel i portföljen. Värdet är så lågt på innehavet att jag lika gärna kan följa skutan till botten.

      Radera
  4. Tack för en grym blogg. Har också tankat Sampo, Lundbergs samt kanadensisk bank och telekom. Vilka bolag slog du till på i Nordamerika? Jag stärkte mina positioner i BCE, Telus, Bank of Nova Scotia och Can. Imperial Bank. Alla på riktigt attraktiva direktavkastningar nu och stadigt ökande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köpte fler Bank of Nova Scotia, Verizon och General Mills.

      Radera
  5. Svar
    1. YTD är tyvärr inte heller så imponerande. Cirka +5,4% just nu. För mycket fastigheter, telekom och härvan Intrum i portföljen.

      Radera
  6. Mikael Aslan2023-08-09 19:06

    Intressant med Sampo och Bure. Några tankar gällande Mandatum som skall särnoteras från Sampo i Oktober?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min initiala tanke är att behålla de aktier jag tilldelas. Kan nog vara bra så här i översvämningstider att inte enbart ha sakförsäkringar i väskan.

      Radera