lördag, augusti 20, 2022

Veckan som gick

Örk! Avslutningen på arbetsveckan var verkligen magnifikt dålig. Sista mötet för dagen och då ställs förutsättningarn på ända för det arbete jag redan gjort tidigare under året. Det blir till att riva upp redan avklarat arbete och i viss mån börja om. FIRE har nog aldrig varit mer lockande än där och då.

Tur då att jag har en väg ut om den där berömda droppen till slut droppar ned i min bägare. I veckan lade jag ned ytterligare några stenar på den stig som leder bort från det tvingande arbetslivet. Frågan är som sagt när jag väljer att vika in på den.

Vanguard FTSE All-Wld High Div Yield UCITS ETF USD
Jag friserade till mitt innehav i VGWD så att jag nu äger 200 andelar. Nästa utdelning bör komma i månadsskiftet september/oktober. 





Svolder
Svolder tappade en hel del i fredags. Enligt säker källa på #finanstwitter så berodde det på att någon mupp uttalade sig negativt i Dagens (skvaller)Industri om VD-bytet. Jag tackar och tar emot. Alltid trevligt att få köpa Svolder med substansrabatt. Nu får vi hoppas på att det kan komma en serie kritiska profetior om Bure också, jag vill fylla på. 


Peab
Med lungor som känns nära att sprängas, saliv som sprutar åt alla håll från min mun och ett par näsborrar som frustar eld så lyckas jag avverka 100 aktier till och når därmed baslägret på 3000 aktier i Peab. Likt Göran Kropp på toppen av Mount Everest så utbrister jag; "Jag klarade det!"



Börsveckan slutade i moll som så många gånger förr under 2022. Den här veckan tappade jag 104.578 kronor eller -0,6%. Det sammanlagda portföljvärdet är nu 17.638.429 kronor varav 630.000 kronor i kassan.

Trevlig helg!

13 kommentarer:

  1. Just det där har mitt arbetsliv präglats av de senaste åren; ändrade förutsättningar så att man tvingas göra saker flera gånger. En stor extra tidsåtgång pga inkompetens. Har försökt resonera att "jag får ju ändå betalt för all tid så skit samma om jag måste göra allt 4 ggr" men till slut kunde den invärtes argumentationen inte dämpa frustrationen.

    Blev nyfiken och kollade upp min vecka och den var +0,32%. Varit uppe å pendlat på -0,14% YTD men orkade inte upp till +/-0. Förhoppningen är att det orkar till 0 innan det vänder neråt igen. Som alla snackar om på twitter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker också ofta att det inte spelar någon roll för jag får betalt alla gånger jag gör om jobbet men nu är trycket ganska intensivt och det är viktigt att kunna avsluta jobb också så att man kan ta itu med nästa uppgift.

      Dropparna fortsätter droppa ned i min bägare...

      Radera
  2. Hittade din blogg via LinkedIn. Kul att läsa!

    Har du något FIRE-mål? 3% på 17MM är ju 42K innan skatt. Vad vill du ha för att ta steget?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stjärnorna måste stå rätt och därefter ska beslutet marineras i ett par år till efter det ;)

      Intressant nog verkar ZeroStrategy ha börjat landa i mer och mer att han nog faktiskt är välbärgad nog (man kan tydligt se tankarna "varför står jag ens ut med den här skiten? behöver jag det?". Kanske blir det tidigare pension tillslut ändå? :-)

      /Arbetsplanen

      Radera
    2. Trevligt att du hittade hit! Via LinkedIn(?) var lite överraskande. Där är jag aldrig inne längre.

      Pengamässigt är jag väl redan i mål men jag tvekar ändå. Kliver jag av arbetslivet så blir det för gott tror jag och jag är inte helt säker på att jag är klar. Kanske sker det om ett par år när jag fyller 50.

      Radera
    3. Arbetsplanen: Du börjar känna mig nu :-)

      Radera
    4. Sorry, jag menade Twitter givetvis och inget annat !

      Radera
    5. Va fan !! Är du inte ens 50 ännu. Jag har ju sett oss som likvärdiga, nu blir du nedgraderad grabben....

      Radera
    6. Lustigt, jag har alltid uppfattat mig som bättre än du ;-)

      Radera
  3. Mikael Aslan2022-08-20 15:46

    Beklagar angående jobbet. Inte lätt alltid när man känner att man gjort rätt och sedan får man göra om allting. Att det kommer komma kritiska talare om Bure är det ingen tvekan om. Kollar mer på Investor i dessa tider. Men visst jag innehar Mycronic och kan avslöja att bolaget skall börsnotera sitt dotterbolag Axxon år 2024 på Shanghaibörsen https://www.di.se/live/mycronic-overvager-notering-av-axxon-pa-shanghaiborsen/

    Endast köpt Hexpol denna vecka. Gillar DA:an och att den är hyfsat bra värderat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då håller vi tummarna inför Axxons börsnotering och hoppas att det skickar upp Bures substansvärde men inte kurs.

      Radera
  4. Herregud vad du tuffar på med dina inköp, mycket inspirerande må jag säga! :-)
    Det måste kännas pissigt ibland, för att man ska märka att livet är rätt okej när det inte är pissigt. Tror att Alfons Åberg uttryckte det finare...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kan jag säga? Det är kul att handla aktier helt enkelt.

      Jag tror du har rätt, även det med Alfons vältalighet då jag inte kan minnas att han använde ord som pissigt :-)

      Radera