lördag, augusti 06, 2022

Veckan som gick - Semestern som tog slut

Så sitter man här då sista lördagen på sommarsemestern. Jag har en ovana att precis i början av min semester så tänker jag nästan alltid; 

"Tänk vad fort semestern brukar gå, rätt vad det är så sitter du där i slutet av semestern och förbereder dig för att åter börja jobba."

Nu sitter jag alltså där. Jag har kontrollerat så att jag kommer ihåg alla mina jobbrelaterade lösenord. Dragit igång jobbdatorn så att eventuella säkerhetspatchar kan installeras innan första arbetsdagen. Redan packat ryggsäcken med ombyte inför cykelpendlingen in till kontoret. Jag är klar med semestern och det är nu dags att gå vidare.

Denna börsvecka var inte alls lika munter som föregående. Orsakerna till det dåliga börshumöret verkar vara flera. Dels rasslar väl inflationsspöket fortfarande i garderoben och skrämmer marknaden men börshumöret blev inte bättre av att Nancy Pelosi, talman i Representanthuset, flög till Taiwan och fick kineserna att surna till ordentligt. Veckan avslutades dessutom med en urstark jobbsiffra från USA. En positiv nyhet kan tyckas men i börsvärlden är det lite tvärtomleken och tolkade nyheten negativt då det nu befaras leda till ännu högre räntor vilket marknaden inte tycks gilla. 

Allt detta till trots, eller tack vara, så blev det ett par inköp under veckan.

Öresund
Jag fortsätter köpa på mig fler aktier i Öresund och under veckan blev det 200 stycken till. Det totala innehavet är nu 800. Jag kan inte påstå att det är några lustfyllda köp utan mer en chansning på att Öresund inte kommer att handlas till så värst mycket större substansrabatt över tid. Intervjun som Börspodden gjorde med Mats Qviberg gav inte direkt mersmak på Öresund tyvärr. Vi får se om jag ökar men 1000 aktier ser ju finare ut än vad 800 gör så det är inte omöjligt. 


Peab
Idel gammal skåpmat som köps in i portföljen som synes. Även här blev det inköp av 200 aktier till och det sammanlagda innehavet är nu 2800. Jag tänker att ett lämpligt basläger kan etableras på 3000 aktier vilket skulle ge aktien en vikt om 1,35% i min aktieportfölj (exklusive fonder). Är vädret bra senare i höst och syrgasen flödar så kanske jag gör ett toppförsök och ökar på ytterligare.


Värdemässigt slutar veckan i moll och min portfölj tappar 420.911 kronor eller -2,4% och stannar på 17.288.410 kronor med 560.000 i kassan.

Trevlig helg!

8 kommentarer:

  1. Peab köpte jag oxå i veckan, tillsammans med Castellum. Öresund var jag faktiskt in och kikade på nu på morgonen och filosoferade om att kasta in en slant till veckan. De ser som sagt nedtryckta ut.

    Du verkar ändå ta semesterns avslut på ett bra sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt har en ände förutom korven som har två. Så fort man kommit igång igen på jobbet så brukar semestern förpassas till minnespalatset och man tar sig an dagens arbetsuppgifter utan vare sig ångest- eller gråtattacker.

      Peab tror jag kan bli riktigt bra på sikt. Den får gärna dippa lite till så att jag kan köpa fler med gott samvete.

      Radera
  2. God kväll på sista semester-lördagen!

    Tror som du på en strålande framtid för PEAB och försöker avvakta på höstens dipp, som jag tror kommer. Har redan 3% i PEAB men är villig att utöka till hösten...

    Tack vare din erfarenhet tror jag nog att du tar måndagen i hornen utan större problem. Erfarenhet är värt mycket! Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja jag tror också på ett nedställ när q3 skall redovisas.

      Radera
  3. Har två semesterveckor kvar och börjar redan må dåligt. För varje år som går blir min avsky över att gå tillbaka till jobbet ännu större. Det är endast löningen som driver mig till att gå upp ur sängen. Uppdraget är skit, man har gått från enskilda små kontor till ett större rum där man försöker tränga in så många människor som möjligt, och anställt ett antal snackepellar som hellre verkar sitta och snacka om filmer och spel än att jobba. Har rutit till flera gånger (typ håll käften och jobba, vill ni snacka strunt, gå ut och ta rast) och nu verkar de inte gilla mig speciellt mycket. Dessutom har man sedan två år tillbaka förbjudit allt distansarbete, så det går inte att komma ifrån eländet och få några lugna arbetsdagar hemma. Jag brukar inte tacka nej till förlängning av uppdrag men är väldigt frestad faktiskt, då jag inte vet hur länge mitt tålamod räcker. Kunden lider av akut platsbrist och vet att detta inte är något bra alternativ, men "man gör vad man kan". De anställda (som får distansa) sitter i stora rum som lätt kunde delas upp i tvåmodulare istället. Jag brukar låna något av dessa rum när de distansar hemma.

    Aldrig har ett "fuck-off"-kapital känts mer välkommet faktiskt... synd att vi inte har kommit närmre målet :/ Några år till så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ajdå det låter inget vidare. Väl på kontoret så har jag väl lite samma situation med folk som kanske pratar lite för mycket men då åker mina Bose med lite skön musik på och jag kan jobba vidare. Vi får se hur länge man orkar hålla på. Rätt som det är så känner man sig kanske klar med arbetslivet och om kapitalet finns så är det bara att bestämma sig.

      Radera
  4. Man vacklar ända tills man återgår ifrån en lång skön semester, då önskar man att man redan klivit in i FIRE. Ja i alla fall första veckan innan man åter blivit återinskolad och återinfållad i lunken om detta ständiga arbetande...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det. Snart slut på min andra arbetsvecka nu och jag känner mig fullt assimilerad med ekorrhjulet igen.

      Radera