söndag, maj 29, 2022

Veckan som gick

Börsveckan avslutades minst sagt starkt. En indexuppgång på över 4% en enskild handelsdag är ju inget man ser alltför ofta. Beroende av vad man tror om framtiden så kan man välja att tolka fredagens uppgång på lite olika sätt så att den passar in i just din prognos. Jag tror ingenting utan väljer att bara konstatera och glädjas över en uppgångsvecka. 

Avanzas skojiga bug som hoppar fram och skrämmer slag på en varje gång ett av ens innehav genomfört en split visade sig för mig i onsdags.

Hur man tappar mer än 100%

500 Balder-aktier hade förvandlats till 3000 Balder-aktier och Avanza visade ett tapp på över miljonen för ett innehav som innan splitt var värt cirka 220.000 kronor. Bra jobbat!

Ett ynka inköp har det blivit under veckan.

Samhällsbyggnadsbo. i Norden B
Jag fortsätter knapra i mig SBB B. Precis som vanligt blev det en nätt bukett om 500 stycken och det sammanlagda innehavet är nu 3500 aktier. Ilija själv köpte 500-TUSEN aktier men någon måste ju alltid vara värst antar jag.



Veckan slutade som sagt på plus och det sammanlagda portföljvärdet är nu 17.396.485 kronor varav 100.000 kronor ligger i kassan. Det ger en ökning på 517.552 kronor eller +3,0%

Det är mors dag idag och likt de senaste knappa 40 årens mors dar beger jag mig till min mors grav för att lägga ner en krans i all enkelhet. Det vanliga samtalet (monologen) flyter på bra. Jag berättar vad som hänt sedan sist vilket i ärlighetens namn går ganska fort då inget hänt och några motfrågor har jag än så länge inte fått. En tid att minnas och att få känna den där bottenlösa saknaden som nog präglat mitt liv mer än jag egentligen förstår.

Trevlig söndag!

7 kommentarer:

  1. När jag var liten (men stor nog att få gå över Stora vägen) gick jag ofta till min farfars grav. Våra vägar har aldrig mötts, men av någon anledning tillskrev jag honom egenskaper som jag önskade att en farfar skulle ha. Sedan hade vi långa samtal (monologer). Det kändes bra och det är väl en funktion som gravar har. Att man har en speciell plats att gå till när man vill ha "kontakt".

    Hur tänker du att saknaden efter din mamma har präglat dig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja de där samtalen vid graven kan faktiskt vara rätt givande. Man sätter ord på sina känslor kanske och kan på så sätt bearbeta eventuella knopar.

      Det är nog en djupt rotad otrygghet som tog plats i mig när min mamma gick bort och jag har på senare år förstått att den verkar påverka mig än i dag. Jag skrev ett inlägg om det i slutet av förra året just för att försöka bena ut varför jag agerar som jag gör.

      https://zerostrategy.blogspot.com/2021/12/denna-standiga-jakt-efter-trygghet.html

      Radera
    2. Just det ja, det minns jag nu. Jättefint och öppet inlägg. Önskar att jag vågade vara som du, men om någon listar ut vem jag är så kan människor i min närhet bli sårade. Så jag nöjer mig med att surfa på ytan. ;-)

      Jag tycker att det är fascinerande att man (jag) hela tiden tycks hitta nya kopplingar till ens (min) barndom/ förflutna som kan förklara varför man agerar som man (jag) gör idag. Det är nog inget ovanligt fenomen alls, men olika personer kanske har olika stort behov av att förstå. Av olika skäl!

      När man lär sig varför man agerar på ett visst sätt, kan det säkert bli lättare att lära sig att agera annorlunda. Om man har något som man vill ändra på vill säga. Det vore nog nyttigt för alla att ägna sig åt lite självrannsakan. Dessvärre är det väl de som behöver det som mest, samma personer som gör det som minst. :-)

      Radera
  2. Ja det gäller att njuta av uppgångsdagarna! Vad gäller SBB borde det bli riktigt bra på sikt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. SBB känns så jäkla hatade i år och dår brukar chansen vara stor att det blir en bra affär på sikt.

      Radera
  3. Har också köpt på mig en hel del SBB, egentligen för mycket, men då alla insiders tankar på som f-n känns det som ett bra läge. Stamaktien delar ju ut riktigt bra, och lär ha en fin uppsida på minst 50%. Har för mycket fastighet annars....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns lite olustigt att handla SBB nu. Fastigheter när räntan går upp, en rejäl blankning emot sig, hög belåning och så Ilija då som bensin på brasan. Nu bör det alltså vara rätt tid att handla SBB :-)

      Radera