tisdag, maj 10, 2022

Känner mig smutsig

Att det skulle komma ett bud på Swedish Match var kanske inte en blixt från klar himmel men det var ändå lite tråkigt tycker jag. Min initiala tanke var att lägga armarna i kors och bara tjura mig igenom hela processen. Eller kanske skaffa fram de äkta aktiebreven och likt Charlton Heston utbrista;
- "From my cold dead hands!"

Samtidigt så hoppas jag innerligt på att budet inte skall gå igenom och om inga friare sockrar budet så faller ju kursen troligtvis tillbaka. Om så händer så är det ju lite tråkigt att man inte sålt nu och för att sedan köpa tillbaka lite billigare. What to do?

Ett vanligt förfarande när jag har beslutsångest är att antingen inte göra någonting, vilket också är ett beslut, eller att göra någon slags kompromiss. Det fick bli en kompromiss. Jag skalade av 1000 aktier på mitt innehav och sitter kvar med 10000 aktier. Jag har aldrig tidigare sålt en enda Swedish Match. Jag tror att jag måste duscha igen...

Desto mer glädjande är då det faktum att jag i och med utdelningen från Investor idag klöste mig över 200k i nettoutdelningar för året.

Ha en fortsatt fin vecka!

4 kommentarer:

  1. Samma tankar som dig. Ja att sälja några kanske hade varit bra, i mitt fall gjordes ingenting. Svårt sådant här... Grattis till 200 tkr netto!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det satt långt inne får jag säga. Lite av en halvgardering där man försöker spela på flera olika scenarion samtidigt. Resten sitter jag som sagt kvar med så länge jag kan.

      Radera
  2. Jag tror väl att Sverige och svenska fondbolag har sig lite själva att skylla som inte värderat Swedish Match bättre. Påminner lite om HiQ-aktien. Ett fint bolag som presterade fina vinster år ut och år in men som Mr Market hanterade väldigt styvmoderligt, med en aktiekurs som gick i sidledes i flera år. Nu är de också borta från börsen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Än lever hoppet för Swedish Match tror jag.

      Radera