söndag, maj 08, 2022

Veckan som gick

Solen skiner, fåglarna kvittrar och rosé-premiären på altanen är avklarad. Kort sagt det är vår! Det gäller att klamra sig fast vid glädjeämnena när de väl uppenbarar sig. Med en omvärld i kaos och en riktigt sur börs så gäller det att inte gå ner sig i pessimism utan blicka framåt och intala sig själv att även denna tid kommer passera och minnena förpassas till någon avlägsen hylla i ditt minnespalats.

Ett par köp fick det bli i veckan trots att jag egentligen tänk att avvakta lite.
 
Samhällsbyggnadsbo. i Norden B
Jag fortsätter mina dippköp i SBB B. Det har blivit ett riktigt chicken-race mot botten där jag säger till mig själv att nu sjunker den nog inte mer och aktien svarar med att sjunka lite till.  Nåväl under veckan köpte jag på mig ytterligare 1000 aktier och har nu ett innehav på 2500 aktier. SBB väger nu 0,48% i aktieportföljen (exklusive fonder) och kommer ge mig en liten månadspeng på 275 kronor.




Portföljvärdet har tappat ytterligare under veckan och det sammanlagda portföljvärdet är nu 16.505.965 kronor. Ett nätt litet tapp på 879.201 kronor eller -5,0%.

Det positiva är att utdelningarna fortsätter att trilla in. Under veckan passerade jag 175.000 kronor netto och hoppas på lika mycket till innan året är slut.

Trevlig söndag!

6 kommentarer:

  1. Mikael Aslan2022-05-08 10:21

    Veckan som var vill man bara glömma kan jag hålla med om. Det blev dock 3 köp. 1. 50 St Fabege pris 116,50 2. 150 Clas Ohlsson pris 113,60kr och 200 JM pris211kr

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kör också fastigheter och bygg. Jag har sett många köpa Peab i just byggsektorn. Byggrätterna och en fin DA som lockar där gissar jag.

      Radera
  2. Känner med dig. Det gör ont att vara fullinvesterad investerare dessa dagar... Men det vänder.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja förr eller senare vänder det igen.

      Radera
  3. Hmm ja om man redan är fullviktad i en sektor/bolag och sen blir det stor-rea. Jag fegar oftast inte för att köpa lite extra. Dock får man alltid hejda sig till slut. Köpte lite mer SBB D med 8% DA förra veckan. Nu utgör denna aktie 4.2% av portföljen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med att hålla vikten kan vara problematiskt. Jag har upplevt det med bland andra Investor. När det är fin rabatt i aktien så vill jag köpa fler men får påminna mig om att jag har tillräckligt många redan.

      Radera