lördag, mars 19, 2022

Veckan som gick

Andra plusveckan på rad och hela tre stycken sådana i år har jag nu fått. Det känns alltid lite roligare när portföljerna går upp istället för ner. Jag hör många som tycker det är positivt att aktiepriserna går ner för då kan de handla fler aktier för samma peng. Det är förvisso sant och säkert extra trevligt om man är i uppbyggnadsfasen. Jag kan nog inte påstå att jag är i den fasen längre men jag köper fler aktier i både uppgång som nedgång och då är det trevligt att se portföljen stiga mot skyarna istället för att sakta glida ner mot avloppet likt ett hårstrå på en duschvägg. 

Endast ett inköp blev det den här veckan då kassan är tom. Den förblir nog tom ett litet tag till trots att det ramlade ner en handfull utdelningar i veckan. Dels så verkar jag inte riktigt kunna hålla mig borta från köpknappen och dels så försvinner nyinkomna kulor ner i kredithålet. Belåningsgraden ligger kvar på knappt 0,6%.

Microsoft Corp
Jag har ju egentligen inga pengar kvar att handla för men har man ett innehav i Microsoft på 95 stycken aktier och den dippar lite i början på veckan, ja då belånar mig sig lite till för att öka till 100 stycken aktier. Så enkelt men ändå lysande resonemang va? Som ni kan se så kunde jag haft ännu lite mer is i magen men för tidig (köp)utlösning är vanligt i mina portföljtransaktioner.




Jag spoilade ju redan i inledningen att veckan slutade på plus i portföljen. Det blev inget litet plus heller utan värdet ökade hela 764.781 kronor eller +4,4%. Vilket för med sig att det sammanlagda portföljvärdet nu är 17.992.795 kronor. Retligt nära 18 men vad gör väl det.

Trevlig helg!

7 kommentarer:

  1. Har gått upp ca 140000 kr denna vecka (8,09%), det var jag glad över - hade känts ännu bättre om jag hade ett grundkapital i din storlek :-D

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Drygt 8% upp på en vecka var ju inte fy skam. Fortsätter det så är du snart ikapp och förbi.

      Radera
    2. I wish..! :-D

      Tyvärr tror jag det blir nedåt nästa vecka, känns som att Börsen klamrade sig fast vid de svaga, positiva signaler som fanns förra veckan (Ryssland och Ukraina i eventuella, möjliga fredssamtal som leder någonstans) - men under helgen känns det mest negativt.

      Putin-fanskapet. Hoppas han försvinner, helst brutalt (och det säger jag inte pga mina investeringar utan för världens bästa)...

      Radera
  2. Står och väger. Ser ännu inte någon framkomlig väg för Putin som innebär tillbakadragande/avslut med värdighet i behåll. Om nu inte extra territorium är tillräckligt. Personligen tror jag tyvärr att det kan trappas upp på nya vidriga sätt ännu.

    Grattis till din uppgång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Någon värdighet har Putin inte kvar. Jag hoppas på ett mirakel att han "plockas bort" så att den nya ledningen kan skylla på honom och genomföra ett fullständigt tillbakadragande. Lär väl inte hända tyvärr.

      Radera
  3. 0.6% i belåning är utomordentligt lågt ZS. Jag kan bara hålla med i båda uttalandena:

    1) Uppgång känns betydligt roligare än kraftig sättning om man inte nyss inlett uppbyggnaden
    2) det är svårt att hålla sig borta från köpknappen, riktigt svårt faktiskt.

    Konstaterar också att det är 2a veckan i rad som fött uppgång vilket ju är en smula glädjande då mycket annat dessvärre är riktigt illa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas det blir tredje positiva börsveckan nästa vecka :-)

      Radera